För några veckor sedan satt statsminister Stefan Löfven i Pris och körde. Men han behövde inte brottas med den intensiva trafiken i den franska huvudstaden. Fordonet han körde fanns nämligen inte i Paris. Utan i Kista i norra Stockholm. Någon vecka senare fick besökare på den stora kollektivtrafikmässan i Stockholm prova på samma sak och från Keolis monter på Stockholmsmässan ratta ett fordon i Kista som en försmak på en framtid som inte ligger i ett fjärran töcken.
På ett seminarium i Almedalen på Gotland på måndagen presenterade bussoperatören Keolis och telekomföretaget Ericsson sitt samarbete för att utveckla självkörande, autonoma, bussar.
– I en framtid som inte ligger alltför långt bort kommer vi att kunna plocka bort föraren från bussen, sa Jan Jansson som är ansvarig för nya mobilitetslösningar vid Keolis Sverige AB.
Stefan Myhrberg, som är chef för intelligenta vägtransportsystem vid Ericsson konstaterade att autonoma fordon ger en trafik som både är säkrare och miljövänligare än dagens trafik. Men de autonoma fordonen kräver en snabb, säker uppkoppling och en trafikledning av ett helt nytt slag som på distans har kontrollen över fordonen, Control Towers.
Det var från ett sådant i enkelt utförande som statsministern kunde fjärrstyra ett fordon i Kista, trots att han själv befann sig i Paris.
Millisekunder
– För att det ska fungera behövs en fullgod, snabb och säker uppkoppling som vi får genom den femte generationens mobilnät, 5G-nätet. 4G räcker inte, där är överföringshastigheterna alltför låga. 5G-nätet är 10 – 100 gånger snabbare för att ladda ner data, slog Stefan Myhrberg fast.
Från kollektivtrafikmässan i Stockholm i juni kunde besökare se skillnaden mellan 4G och 5G när det gäller autonoma fordon. Även med den låga hastighet som testfordonet kördes i hann fordonet köra flera meter innan det reagerade på distansförarens kommandon.
– Det håller inte, slog Stefan Myhrberg fast.
– För att vi verkligen ska kunna införa autonoma fordon i vanlig trafik krävs en snabb, säker uppkoppling, rätt typ av fordon, ett eller flera control towers samt en lagstiftning som gör det möjligt med helt autonoma fordon.
I praktiken handlar det också om att fordonen ska vara eldrivna.
Nollvision
– Med en uppkopplad och autonom fordonsflotta kan vi komma nära nollvisionen när det gäller trafiksäkerheten. Teoretiskt kommer vi att ha en helt olycksfri trafik. Kostnaderna för kollektivtrafiken kommer att sjunka när det inte behövs förare i varje fordon, men vi kommer nog att ha personal ombord ändå, i alla fall under vissa tider, bedömde Jan Jansson.
Han räknade med att autonom körning först kommer i bussdepåerna där bussen automatiskt kan rangeras till tankning, tvätt, uppställningsplats och så vidare.
– Det kan göra att vi kan frigöra mark eftersom depåerna kan göras mindre.
– Är samhället redo för ett införande av autonoma fordon, frågade moderatorn Sofie Vennersten, till vardags programchef på Drive Sweden.
Roger Vahnberg, vice vd på Västtrafik, var en av deltagarna i den panel som diskuterade de helt autonoma fordonen.
– Det finns en väldig uppsida med autonoma fordon. De kommer inte att kräva lika mycket utrymme på våra gator och de bidrar till att skapa hållbara städer. Men det är viktigt att de autonoma fordonen också är integrerade med den tunga kollektivtrafiken. Det är också oerhört viktigt att samhället är med och styr utvecklingen så att de autonoma fordonen också blir delade fordon. Annars får vi mer trafik och mer trängsel på gatorna, sa Roger Vahnberg.
”Framtiden är autonom”
Kristoffer Tamsons(M), trafikregionråd i Region Stockholm förklarade att han hyste stor tilltro till utvecklingen av självkörande fordon.
– Framtiden är autonom, men kräver nya former av samverkan mellan klassisk kollektivtrafik, nya mobilitetslösningar och samhällsplanering. Vi måste få fram en affärsmodell och kravställa hur det ska genomföras. Vi måste också få fart på en lagstiftning som gör utvecklingen möjlig. Idag ligger lagstiftningen efter. Men vi behöver inte göra hela jobbet själva utan kan hämta lösningar när det gäller lagstiftningsarbetet från länder som ligger före oss, exempelvis Finland, Estland eller Kanada, sa Tamsons.
Malin Fijen Pacsay(MP), Ledamot i Regionstyrelsens länsplane- och samhällsplaneringsutskott,Region Stockholm deltog också i diskussionen.
– Av oss politiker krävs det att vi styr hur samhället ska byggas, att vi får täta städer som inte ökar efterfrågan på transporter. På sikt kommer autonoma fordon att bli oerhört värdefulla för glesbygden och göra det möjligt att leva där utan egen bil, menade hon.
Lämna ett svar