
Klimatsmart resande. Sveriges Bussföretag lanserar nu tt kampanjmaterial för sina medlemmar om turistbussens fördelar. Foto: Ulo Maasing.
Sveriges Bussföretag lanserar nu ett kampanjmaterial för att lyfta fram turistbussens fördelar. Materialet är avsett för organisationens medlemmar och tar bland annat upp hur hållbart det faktiskt är att resa med turistbuss.
I materialet ingår bland annat faktablad med information om drivmedel med mera liksom banners som företagen kan använda i sociala medier, på webbsidor, i annonser, i kataloger och i mejlsignaturer. I materialet finns också en intervju med Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund sär hon tar upp turistbussens fördelar. Intervjun kan av företagen användas i exempelvis kundtidningar eller resekataloger.
Sveriges Bussföretag planerar också att publicera en debattartikel om turistbussens fördelar.
– Vi är mycket stolta över att äntligen kunna lansera kampanjen kring turistbussens fördelar. Vi vet sedan länge att turistbuss är ett smart sätt att resa, och det här materialet kommer göra det ännu enklare för våra medlemsföretag att kunna positionera sig som ett klimatsmart och hållbart resealternativ, säger Oscar Sundås, branschutvecklare på Sveriges Bussföretag.
Frågor som tas upp i materialet är bland annat hur mycket en bussemester påverkar klimatet, hur mycket drivmedel en turistbuss drar och vilka drivmedel som finns samt hur stora utsläppen är från en turistbussresa jämfört med andra transportslag – och där en buss som drivs på HVO är överlägset alla andra transportmedel när det gäller utsläpp av koldioxid per personkilometer.
Man kan också i materialet se vilka utsläpp en familjs semesterresa orsakar, beroende på val av färdmedel och sträcka.
– Att resa med turistbuss är klimatsmart, det är trevligt att kunna resa tillsammans med många av sina vänner, du kan göra mycket under resan och medan ett proffs kör dig, säger Anna Grönlund i intervjun i materialet.
Lämna ett svar