Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storslam för Transdev i Göteborg – 160 nya elbussar nästa år

Stombusslinje 16 är en av de linjer i Göteborg som Transdev från slutet av nästa år ska köra med nya elbussar. Med de nya elbussarna kommer Västtrafik ha totalt 220 elbussar i trafik år 2020. Foto: Eddie Löthman.

Nästa år blir Västtrafik störst i Sverige när det gäller elbussar. På måndagen blev Västtrafik klar med sin stora upphandling av kollektivtrafik i Göteborgsområdet. Som en följd av upphandlingen börjar Västtrafik nästa år köra 160 elbussar i Göteborg, Mölndal och Partille. De trafikavtal som Transdev vann är värda totalt åtta miljarder kronor.

I Västtrafiks största upphandling av busstrafik någonsin ingår bland annat 30 nya elbussar. I upphandlingen fanns även optioner på ytterligare 130 elbussar, som Västtrafik beslutat att utlösa vid avtalstecknandet.

Redan i år lanserar Västtrafik 60 elbussar och tillsammans med de nya innebär det totalt 220 elbussar i trafik nästa år. Det gör bolaget ledande i Sverige i övergången till en elektrisk kollektivtrafik.

– Det här är bara början. Senast 2030 räknar vi med att ha elektrifierat all stadstrafik i Västra Götaland. Upphandlingen visar också att vi skickligt kan kombinera ansvarsfull ekonomi med god kvalitet och hållbarhet, säger Peter Hermansson, styrelseordförande i Västtrafik.

De fem avtal som Västtrafik nu har tecknat med Transdev avser trafiken i sydvästra Göteborg, stombusstrafik i Göteborg, Expressbusstrafik samt trafiken i Mölndal och i Partille. Trafikstarten är i december 2020.

I upphandlingen lämnade Transdev de för Västtrafik bästa anbuden avseende både kvalitet och pris för samtliga avtal. Avtalen gäller till december 2030 och värdet uppgår till 800 miljoner kronor per år, totalt 8 miljarder kronor för hela tioårsperioden.

Hela upphandlingen omfattar totalt 370 bussar, varav alltså 160 kommer att vara elbussar. Övriga fordon ska drivas med 100 procent biodrivmedel.

– Det känns mycket glädjande och hedrande att ha fått Västtrafiks utökade förtroende. Vi försvarar hela den verksamhet vi har idag samt bryter ny mark.

– Vi får ett stort ansvar för busstrafiken i Göteborg, vilket blir jättespännande. Vi har haft en hög kundnöjdhet de senaste åren i Frölunda. 96 procent av våra resenärer har varit nöjda med sin resa med oss tack vare bra tillförlitlighet och serviceinriktade medarbetare. Vi kommer fortsätta med det goda arbetet, säger Gunnar Schön, vd för Transdev Sverige AB.

– Det ska bli extra kul att få vara med i den här övergången till elektrisk kollektivtrafik. Vi har god erfarenhet av elbussar och är idag den kollektivtrafikoperatör som har flest elbussar i Europa med totalt 600 elbussar. I Sverige har vi totalt 54 elbussar i Umeå, Eskilstuna, Stockholm och Göteborg med flera olika modeller och laddsystem, vilket ger oss en unik erfarenhet av alla olika teknologier. Vi vet att elbussarna uppskattas av både kunder och förare. De ger inte bara en renare miljö utan även tystare reseupplevelse och stadsmiljö, säger Gunnar Schön.

Tilldelningsbeslutet kan överklagas fram till den 11 juli.

De nya avtalen omfattar:

Göteborg Sydväst: Områdestrafiken från kommungränsen i söder till Marklandsgatan i norr, mot Heden, Mölndal och Hisingen. Trafikstart i december 2020.

Stombusstrafik Göteborg: Omfattar linjerna 16, 18, 19, 21, 50, 58 i Göteborg. Trafikstart i två omgångar, december 2020 och juni 2023.

Mölndal: Områdestrafik i Mölndals stad som trafikerar till Frölunda Torg, Heden och Linnéplatsen i Göteborgs kommun. Trafikstart i december 2020.

Partille: Områdestrafik i Partille kommun, merparten av linjerna går inom kommunen och till kranskommunerna. Trafikstart i december 2020.

Expressbusstrafik: Linjerna Gul, Blå, Grön och Rosa Express. Trafikstart i två omgångar, 2020 och 2021.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Nej, linje 16 är inte en av linjerna som ska gå med el i nya upphandlingen, allt var inte el.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)