
Allt fler av de trådbussar som Solaris levererar kan köra betydande sträckor utan luftledning med batterier som laddas när bussen hämtar sin kraft uppifrån. Så är det exempelvis i den polska staden Gdynia. Foto: Ulo Maasing.
När den polska busstillverkaren Solaris häromveckan fick en order på 18 nya trådbussar till de italienska städerna Modena och Parma var det bara ytterligare ett bevis på att trådbussen lever vidare i Europa. På flera håll byggs systemen ut, utan att det för den skull dras luftledningar överallt. Istället laddas bussarnas batterier på de sträckor där det finns luftledningar. På andra sträckor körs de som batteribussar. IMC, In Motion Charging, kallas tekniken.
– En batteribuss är ju strängt taget en trådbuss som körs utan tråd, konstaterade Transdev Sveriges vd Gunnar Schön på ett elbusseminarium under Almedalsveckan tidigare i sommar.
Busstillverkaren Solaris har de senaste åren haft stora framgångar i Europa med sina batteribussar. Nyligen fick man exempelvis en order på 130 batteridrivna ledbussar till Warszawa, likaså skrev företaget för en kort tid sedan ett ramavtal på 250 batteribussar till Milano.
Företagets framgångar med batteribussar bygger delvis på att man vid sidan av bussar med förbränningsmotor länge har tillverkat betydande volymer av trådbussar. Sedan 2001 har Solaris levererat närmare 1500 trådbussar till städer i 16 länder. Där ingår också Landskrona som den enda stad i Sverige som har en trådbusslinje. I Norge finns trådbussar i Bergen. På kontinenten, inte minst i östra Europa, är trådbussarna vanliga – och ingalunda på väg bort.
Gränser suddas ut
Samtidigt suddas gränsen mellan trådbussar och andra elbussar ut allt mer. I Lettlands huvudstad Riga rullar således sedan förra året tio Solaris Trollino låggolvstrådbussar med bränslecellsdrivna räckviddsförlängare. Det är 18,75 meters ledbussar, som kan köras elektriskt även på sträckor där det inte finns några luftledningar. Även bränslercellsbussar är ju elbussar.
En av de städer i Europa där den moderna trådbussen har en stark ställning är Gdynia vid den polska Östersjökusten.
Med sin kvarts miljon invånare är Gdynia en del av ett storstadsområde som även omfattar Gdansk och Sopot och där det totalt bor en dryg miljon människor.
För 20 år sedan var trådbussen på klar nergång i större delen av Europa. Dieselbussar eller spåvägar var framtiden, ansåg många. Men i Gdynia beslutade politikerna att utveckla trådbussnätet istället för att avveckla det. Idag är det svårt att tänka sig staden utan trådbussar. På många andra håll avvecklades trådbussarna och idag finns det trådbussystem endast i tre polska städer.
Linjenätet i Gdynia svarar för hela 45 procent av alla trådbussresorna i landet. Däremot har flera polska städer gjort eller gör stora satsningar på batteribussar. Nyligen vann exempelvis Solaris en upphandling av 130 batteridrivna ledbussar till lokaltrafiken i Warszawa.

”De trådbussar vi köpte från Solaris för 18 år sedan går fortfarande i trafik och vi räknar med att ha dem kvar i ytterligare 5 – 7 år”, säger Marcin Wolek, transportforskare vid universitetet i Gdansk och kommunpolitiker i Gdynia när vi under sommaren besöker staden. Foto: Ulo Maasing.
Livslängd
I hela Europa finns idag mer än 270 trådbussystem. Ungefär 40 av dessa är system med IMC, alltså system med hybridtrådbussar med In Motion Charging som gör det möjligt att köra elektriskt även där det inte finns luftledningar. Gdynia är en av dessa städer.

PKT Gdynia köpte Solaris´ första trådbuss – och har nu i sin flotta även den 1001:a. Foto: Ulo Maasing.
– Dieselbusslobbyn arbetade tidigare hårt för att eliminera trådbussarna. Men här i Gdynia gick vi en annan väg och satsade vidaere. Det är en ekonomisk satsning.
– De trådbussar vi köpte från Solaris för 18 år sedan går fortfarande i trafik och vi räknar med att ha dem kvar i ytterligare 5 – 7 år, säger Marcin Wolek, transportforskare vid universitetet i Gdansk och kommunpolitiker i Gdynia när vi under sommaren besöker staden.
Idag svarar trådbussarna för omkring en tredjedel av kollektivtrafiken i Gdynia och Sopot. Hela 70 procent av trådbussarna är hybrider som också kan köras på batteri och som laddas när de kör under luftledning. I fjol och i år tar lokaltrafiken i Gdynia, PKT Gdynia, emot 30 nya sådana hybridtrådbussar 16 av dem är 18-mneters ledbussar. Samtidigt konverterades 21 traditionella trådbussar till hybrider för IMC, In Motion Charging. De får nya batterier som gör att bussarnas livslängd kan förlängas till åtminstone 20 år.
De nya bussarna är samtliga utrustade med litiumtitanatbatterier. Tolvmetersbussarna har batteripaket på 58 kWh, ledbussarna 87 kWh. Det gör att de kan köra upp till 35 kilometer på batterierna, utan behov av luftledning. Dessutom kan de depåladdas.
Nästa år tar PKT Gdynia emot sex nya hybridtrådbussar med batterier på 75 kWh och In Motion Charging. De nya bussarna kommer att vara lika mycket batteribussar som trådbussar och väntas klara hälften av den dagliga körsträckan utan luftledning.

Solaris samarbetar med PKT Gdynia om homologiseringen av sin nya, 24-meters trådbuss som också kommer att finnas som batteribuss. Foto: Ulo Maasing.
Elektrisk jätte för BRT
Mot bakgrund av PKT Gdynias mångåriga samarbete med Solaris är det knappast förvånande att busstillverkaren valde att samarbeta med trafikföretaget när det gäller sin nya, 24-meters, dubbelledade trådbuss Trollino 24. Den kommer att visas för en större publik på den stora bussmässan Busworld i Bryssel i oktober.
Vi har tidigare i ett reportage presenterat kolossen som kan ta 200 passagerare och som även kommer att finnas som batteribuss, bara efterfrågan finns. För elektriska BRT-system torde bussen vara högintressant.
Redan nästa år kan jätten komma i produktion som batteribuss – och då med den helt nya generation, energitäta batterier som Solaris också kommer att presentera på Busworld.
Lämna ett svar