Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Viktigt få EU förstå bussbranschens villkor

EU-kommissions nyvalda ordförande Ursula von der Leyen. Foto: EU-parlamentet.

“Det är ett både viktigt och tidskrävande arbete att få nyvalda politiker och nya tjänstemän inom EUs olika organ att förstå bussbranschens villkor.” Det säger Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag mot bakgrund av att det i höst finns många nyvalda politiker och tjänstemän i EU:s olika organ. Anna Grönlund konstaterar också att EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen redan satt miljöfrågor i fokus i sitt öppningstal.

Där pekade hon på behovet av en stark miljöpolitik och en gemensam vision för ett grönt Europa. Eftersom transportsektorn tidigare pekats ut som en av de sektorer som släpat efter mest när det gäller att nå uppsatta klimatmål inom EU kan flera kommande förslag beröra just Europas transportnäring, tror Sveriges Bussföretag.

Von der Leyen efterträder Jean-Claude Juncker och är EU-kommissionens första kvinnliga ordförande och tysk politiker. Hon tillhör det konservativa CDU och har tidigare bland annat varit Tysklands försvarsminister.

I ett tal inför ledamöterna i EU-parlamentet innan hon tillträdde satte Von der Leyen som mål att Europa ska vara den första klimatneutrala kontinenten i världen år 2050. För att nå dit kommer Europa att behöva vara mer ambitiöst och öka målet att minska koldioxidutsläppen från 40% till 50% / 55% fram till 2030, menade Ursula von der Leyen.

Hon planerar därför att presentera en plan för ett grönt Europa, en “Green Deal for Europe” under de första 100 dagarna som kommissionsordförande. Von der Leyen erkände också att denna ambitionsökning kommer att kräva fler investeringar och lade till att offentliga pengar inte räcker.

Hon planerar därför att föreslå en plan för hållbara investeringar, en ‘Sustainable Europe Investment Plan’, men också att göra delar av Europeiska investeringsbanken till en klimatbank. Målet skulle vara att låsa upp en biljon euro (tusen miljarder) för investeringar under de kommande tio åren för satsningar på klimatåtgärder och -initiativ.

– Nu är det viktigt att vi tillsammans med våra systerförbund i andra medlemsstater inom EU och med stöd av våra organisationer IRU och UITP visar Europas politiker det fantastiska arbete bussbranschen gjort. Ett arbete som bara i Sverige innebär att bussarna till över 80 procent kör på förnyelsebara drivmedel redan nu.

– Men jag oroas av att Europas politiker kan fram förslag som tvingar bussbranschen att bromsa. Nu har vi tillsammans ett viktigt och tidskrävande arbete för att få nyvalda politiker och nya tjänstemän inom EUs olika organ att förstå bussbranschens villkor. Vi behöver visa på vad vi gjort och vi behöver visa på behovet att kunna använda exempelvis biodrivmedel i kombination med eldrift även i framtiden, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)