Trots att politikerna på Gotland är överens om att det behövs satsningar på kollektivtrafiken på ön kommer inga större förändringar att genomföras på minst tre år, skriver Gotlands Allehanda. Samtidigt medger flera politiker att den senaste omstridda upphandlingen av busstrafiken på Gotland inte har varit bra förberedd.
Gotland satsar betydligt mindre per person på kollektivtrafiken än andra regioner i landet. Gotland ligger också i det absoluta bottenskiktet när det gäller antalet kollektivresor per invånare.
Men den nuvarande upphandlingen av all kollektivtrafik på Gotland gäller bara tre år med trafikstart nästa sommar. Om den ens börjar gälla då. Just nu ligger ärendet hos kammarrätten som ännu inte har tagit ställning till om Bergkvarabuss ska få köra trafiken eller om upphandlingen måste göras om sedan Gotlandsbuss har dragit ärendet inför domstolen.
Att upphandlingen avser en så kort period som tre år är unikt i svensk kollektivtrafik idag. Ursprungligen var det tänkt att trafikavtalet skulle ha löpt ut redan i sommar. Men under arbetet med en ny upphandling konstaterade regionen att det regionala trafikförsörjningsprogrammet inte höll tillräckligt hög nivå för att ligga till grund för en kommande upphandling.
I väntan på att regionen skulle bli klar med trafikförsörjningsprogrammet förlängdes avtalet med Gotlandsbuss. Programmet blev klart tidigare i år och regionen gick ut med den nya upphandling av trafiken som har blivit hett omstridd.
Men under den treåriga avtalsperioden kommer föga att ske för att lyfta gotländsk kollektivtrafik ur bottenskiktet. Samtliga politiker som Gotlands Allehanda har talat med tror att de stora reformerna kommer först i nästa upphandling, förutsatt att ekonomin tillåter. Det krävs helt enkelt att mer pengar avsätts till kollektivtrafiken i framtida budgetar för att en satsning ska bli möjlig 2022. Om det är idag inget beslutat.
Tommy Gardell(S) är andre vice ordförande i tekniska nämnden som har det politiska ansvaret för kollektivtrafiken.
– Sjukvård och skola behöver pengarna och då har inga pengar funnits kvar till kollektivtrafiken. Jag tror inte det blir så mycket förändringar de närmsta tre åren. Det blir minimal utökning av trafiken om man inte skjuter till med mer pengar i budgeten, säger han till Gotlands Allehanda.
Karl-Johan Boberg(C) är ordförande i tekniska nämnden. Han tror inte heller på några större reformer inom den gotländska kollektivtrafiken om inte mer pengar skjuts till.
I praktiken är framtiden för kollektivtrafiken på Gotland därmed uppskjuten i minst tre år. Om den ens kommer…
Lämna ett svar