Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen sågar förslag från Konsumentverket: “Dyrt, missgynnar små företag och hindrar utveckling”

Sveriges Bussföretag sågar helt ett förslag från Konsumentverket om resenärsinformation. Foto: Ulo Maasing.

Ett förslag från Konsumentverket om skyldighet för trafikföretag att informera resenärer får hård kritik från Sveriges Bussföretag. Bussföretagen sågar förslaget i sin helhet i ett remissvar till verket. “Konsumentverkets förslag blir enligt bussföretagen mycket dyrt att genomföra och slår hårt särskilt mot mindre företag. Det riskerar också att bromsa teknikutveckling och innovation”, skriver Sveriges Bussföretag som har tagit fram sitt remissvar i samarbete med branschorga-nisationen Svensk Kollektivtrafik.

På punkt efter punkt sågar bussföretagen Konsumentverkets förslag. Men man stannar inte vid det utan underkänner förslaget i sin helhet i ett sällsynt kritiskt remissvar. Förutom en rad svagheter vill Konsumentverket driva igenom de nya reglerna redan den 1 april nästa år. Det är en orimligt kort införandetid, framhåller bussföretagen.

“Företagen kommer inte att ha någon möjlighet att budgetera resurser, anställa personal, planera om sin verksamhet och processer samt skapa rutiner, sluta avtal eller omförhandla avtal med leverantörer samt beställa och handla upp tjänster för att genomföra de IT-förändringar, programvaror, it-infrastruktur etc som krävs för att uppfylla verkets detaljkrav”, skriver Sveriges Bussföretag.

I sitt svar till Konsumentverket betonar bussföretagen att resenärsinformation är ett viktigt konkurrensmedel när det gäller busstrafik. Någon detaljreglering behövs inte, menar organisationen. Det ordnar branschen själ eftersom den har ett starkt egenintresse av god resenärsinformation och bra villkor.

En detaljreglering, som Konsumentverket vill ha, skulle enligt bussföretagen bli dyr och drabba små företag extra hårt samtidigt som teknikutveckling och innovation hämmas. Allmänna råd skulle därför vara lämpligare än föreskrifter.

Bussföretagen framhåller också att kollektivtrafiken är inne i en tid av stora förändringar där trafikantinformation i allt högre utsträckning förmedlas genom appar som tillhandahålls av externa aktörer. “Att i det läget kräva av trafikföretag att på visst sätt tillhandahålla viss information kommer inte bara leda till kostnadsökningar för resenärerna utan också motverka utvecklingen inom branschen mot intermodala plattformar för information och köp, så kallade MaaS-tjänster (Mobility as a Service)”, skriver bussföretagen.

Här kan du ladda ner bussföretagens kritiska skrivelse till Konsumentverket.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)