Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busworld: Helhetslösningar för busstrafik från Mercedes och Setra

Daimler Buses fokuserar på Busworld på sin eldrivna stadsbuss Citaro och lösningar för elektromobilitet. Bild: Daimler Buses.

Daimler Buses, där Mercedes-Benz och Setra bussar ingår, kommer att på den stora bussmässan Busworld i Bryssel fokusera på helhetslösningar för framtidens busstrafik, meddelar företaget. Daimler kommer på mässan att fokusera på sin eldrivna stadsbuss eCitaro och framtida utvecklingar av denna. Men även andra produkter från Mercedes-Benz och Setra kommer att visas på mässan som är öppen den 18 – 23 oktober.

– Särskilt när det gäller elektromobilitet förväntar sig städer, trafikmyndigheter och trafikföretag skräddarsydda lösningar för lokal kollektivtrafik. Att orderingången på eCitaro nu är uppe i tresiffriga tal bekräftar att vi är på rätt väg, kommenterar Till Oberwörder, chef för Daimler Buses.

Mercedes-Benz eCitaro finns i trafik i en rad städer och har hittills sålts i flera hundra exemplar, som här till lokaltrafiken i Berlin. Foto: Ulo Maasing.

Just elektromobilitet och system för elbusstrafik kommer att vara i fokus för Daimler Buses på Busworld. eCitaro började serietillverkas sent i höstas och är redan i trafik i städer som Berlin, Hamburg, Oslo, Ystad och Ystad. Redan i år kommer leveranser i ett tresiffrigt antal att ske i Europa.

Dagens eCitaro kan fås med upp till tolv batteripaket, vilket ger en räckvidd på cirka 170 kilometer i typisk stadstrafik, men de närmaste åren kommer en rad nyheter för eCitaro. Nästa år kommer den som ledbuss, eCitaroG, för 145 passagerare.

Från 2021 kommer eCitaro att lanseras med en ny batterigeneration, och under andra halvan av nästa år kommer eCitaro att få solid-statebatterier, litiumpolymerbatterier utan batterivätska. 2022 kommer eCitaro med en bränslecellsdriven räckviddsförlängare.

Mercedes-Benz har hittills levererat eCitaro för depåladdning, men en version för snabbladdning via en takmonterad pantograf. Senare kommer även en version med laddskenor på busstaket för laddning med en pantograf som sänks ner från en laddstation.

Eftersom den övergång till elbussar inte bara innebär att man byter en buss mot en annan utan också stora förändringar i trafikplanering, depåarbete med mera har Daimler i likhet med flera andra elbusstillverkare etablerat ett teram som hjälper till med elektrifieringen och erbjuder skräddarsydda lösningar.

I företagets paket för elektromobilitet ingår även sådant som utbildning i arbete med högspänningssystem, ekonomisk körning för förare med mera.

I Daimnlers montger kommer också ett antal turistbussar att finnas, vid sidan om Setra MultiClass S 415 LE business som är avsedd för regionaltrafik. Bland annat premiärvisar Daimler sin nya Sprinter Travel 75, Mercedes-Benz Tourismo 15 RHD och flera av Setras turistbussar.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)