Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussarna i världen tre gånger så många 2025

Elbussar på laddning en en depå i den kinesiska staden Shenzhen. Enligt en ny rapport kommer Kina att år 2025 ha 1,3 miljoner elbussar i trafik. Foto: Ulo Maasing.

Antalet batteribussar i världen kommer att vara tre gånger så stort 2025 som idag, enligt en ny rapport från det amerikanska forsknings- och konsultföretaget Wood Mackenzie Power & Renewables. Och det är Kina som anger tonen, medan Europa och USA halkar efter. Den kinesiska marknaden kommer att passera en miljon elbussar år 2023 och nå 1,3 miljoner elbussar 2025 enligt rapporten från Wood Mackenzie Power & Renewables.

I slutet av 2018 svarade Kina för 98 procent av den globala elbussmarknaden. Vid årsskiftet kommer antalet laddstationer för elbussar i Kina att uppgå till över 50 000, en siffra som väntas mer än fördubblas till slutet av 2025.

Som en jämförelse kommer totalt 7 300 elbussar att vara i trafik i USA och Europa i slutet av det här året.

Förra året utgjorde elbussarna 23 procent av alla bussar som såldes i Kina. År 2040 kommer 40 procent av alla bussar som säljs i världen att vara elbussar enligt rapporten.

Rapporten från Wood Mackenzie Power & Renewables räknar med att elbussar för långväga trafik inte kommer in på marknaden före 2023 och endast kommer att utgöra en procent av försäljningen av elbussar 2025. Samtal som bussmagasinet.se haft med kinesiska busstillverkare tyder dock på att utvecklingen kan ske snabbare än så.

Ökningen av antalet elbussar ställer också krav på en utbyggnad av laddinfrastrukturen. Rapporten räknar med att över 68 000 laddstationer för depåladdning kommer att installeras i världen under åren 2019 – 2025. Av dessa kommer fler än 9 000 att vara lokaliserade i USA och Europa.

När större flottor av elbussar kommer i trafik efter 2025 kommer troligen elbussarna att dra nytta av synergier med eldrivna lastbilar och andra tunga elfordon vilket gör att antalet elbussar per laddstation kommer att öka. Det skulle innebära att laddinfrastrukturen då kommer att behöva byggas ut i långsammare takt än ökningen av antalet elbussar.

Enligt prognosen kommer alla laddstationer för elbussar att finnas i bussdepåerna, men i praktiken lär detta knappast bli fallet utan en del av laddstationerna kommer även i framtiden att finnas längs busslinjerna.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)