Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Krav på tuffare lag för cabotage med buss

Michael Nielsen, vd för Dansk Persontransport. Foto: IRU.

Lagstiftningen för cabotage med turistbussar måste skärpas så att den kommer i nivå med vad som gäller godstransporter. Annars fortsätter det laglösa tillståndet i branschen med social dumpning, underbetalda utlänningar och momssvindel. Det skriver Michael Nielsen, vd för Sveriges Bussföretags danska systerorganisation Dansk Persontransport i en debattartikel i den danska tidningen Altinget. Där hävdar Nielsen att det i praktiken inte finns någon begränsning när det gäller utländska turistbussars möjlighet att köra cabotage.

Dansk Persontransport har de senaste åren drivit en hård kampanj gentemot turistbussar som kör i landet utan att betala lagstadgade avgifter och skatter, exempelvis moms.

Organisationen har fått ansvariga myndigheter att agera gemensamt i razzior och tillsyner i bland annat Köpenhamnsområdet. Det har lett till att framförallt ett antal utländska turistbussar, både från nordiska grannländer och andra länder har bötfällts.

Strängare regelverk
Nu går Dansk Persontransports VD Michael Nielsen vidare och kräver i en debattartikel att bussbranschen ska omfattas av de strängare regelverk för cabotage som gäller för godstransport på väg. Inom busstrafiken fungerar cabotage så att utländska turistbussar kör ren inrikestrafik med turister, i det här fallet i Danmark.

Dansk Persontransport har under tre års tid registrerat de utländska bussar som organisationens medlemmar har observerat vid turistattraktioner och bussparkeringar, främst i Köpenhamn men även på andra håll i landet.

– Då har vi kunnat konstatera att en mycket stor del av bussarna befinner sig permanent i Danmark, det vill säga mer än en månad och många gånger mer än tre månader. Vi har också kunnat konstatera att färre än hälften av de utländska bussarna är momsregistrerade, vilket i praktiken betyder att de kör svart, skriver Michael Nielsen.

– De utländska förarna får betalt enligt lönenivån i sina hemländer, trots att de är mer eller mindre permanent i Danmark, eller cirka 7 500 danska kronor i månaden. Det är social dumpning.

Ingen begränsning
Nielsen konstaterar att busscabotage är lagligt. Men inom godstransporter gäller en begränsning på tre turer inom högst sju dagar. När det gäller busstrafik finns ingen begränsning av antalet turer och tidsbegränsningen är satt till cirka “två till tre månader”.

– I praktiken betyder det att det inte finns någon begränsning, skriver Michael Nielsen.

Han efterlyser därför en mer restriktiv lagstiftning när det gäller cabotage, motsvarande det som gäller för godstransporter. Dessutom ska det säkerställas att de utländska förare som kör cabotage i Danmark ska ha en lön i nivå med danska löner. Därtill kräver Nielsen att myndigheterna verkligen ser till att lagen följs, exempelvis när det gäller moms, kontroll av miljözoner och de begränsningar som gäller för cabotage.

– Då kan vi få konkurrens på lika villkor.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)