Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Starkare och rymligare elbussar i Östersund

Den andra generationen av Scanias elbuss har nu satts i trafik i Östersund. Foto: Vy Buss.

I samband med Trafikantveckan och Klimatkonferensen i Östersund har den andra generationen av Scanias elbussar Citywide Low Floor invigts i staden. Det innebär att det nu rullar fem elbussar från Scania i Östersund – en sjätte buss levereras i slutet av det här året. De nya bussarna har längre räckvidd och starkare motorer än de första elbussarna som sattes i trafik i Östersund våren 2018.

Precis som de första tre bussarna kommer de nya fordonen att trafikera Linje 6 mellan Brittsbo och Torvalla i Östersunds stadstrafik och laddas via pantograf vid ändhållplatserna. Linjen är den verkliga tungviktaren bland Östersunds stadsbussar. Var fjärde bussresenär i staden reser med linje 6.

Jämfört med den första generationen elbussar har de nya bussarna två fler batterier – åtta jämfört med sex. De klarar sex mil på en laddning jämfört med den första generationens fyra mil.

– Vi kan därmed räkna med enbart en laddning per omlopp vilket gör den mer effektiv att trafikplanera, säger Linda Sahlén som är affärschef på Vy (tidigare Nettbuss) som kör stadsbusstrafiken i Östersund.

Bussarna ska fullastade klara att starta i 16 graders motlut, vilket är en fördel i den backiga staden Östersund. Passagerarkapaciteten är 96 personer.

De första tre bussarna har enligt Vy Buss tagits emot väl av resenärerna, även om batteripacken har inneburit något färre sittplatser jämfört med befintliga konventionella bussar. Med de nya elbussarna har Scania, trots fler batterier, lyckats få in fler sittplatser igen.

En av bussarna stod under onsdagen uppställd på Stortorget i Östersund dit både allmänhet och de 400 konferensdeltagarna från Klimatkonferensen var inbjudna att ställa frågor till representanter för Scania och Vy Buss.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)