Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre krocksydd för bussförare efterlyses

Jofri Lunde från den norska bussbranschens organisation NHO Transport: En bussförare ska ha lika starkt skydd som andra förare i trafiken.

Kollisionskyddet i fronten på bussar måste bli bättre. Dagens regelverk, EU-reglerna ECE-66 and ECE-R107, räcker inte utan måste skärpas så att kollisionsskyddet i fronten på bussar blir bättre. Det hävdar den norska bussbranschens organisation NHO Transport som konstaterar att både personbilar och lastbilar idag har ett bättre kollisionsskydd än bussar enligt de internationella reglerna.

Frågan fick aktualitet i Norge då två bussar i linjetrafik frontalkolliderade i en kurva. Båda bussarna höll relativt låpg fart, 33 – 34 kilometer i timmen. Den ena bussens förare avled direkt och den andra bussens förare fick svåra bestående skador efter olyckan.

Den norska Statens Havarikommisjon for Transport slår i sin rapport fast att skadeomfattningen vid olyckan påverkades av låg kollisionssäkerhet på bussarna. Statens Havarikommisjon for Transport rekommenderar därför bland annat att de nordiska trafikmyndigheterna lägger fram förslag på förbättrat kollisionsskydd för bussförare.

Likaså rekommenderas Volvo, som hade tillverkat båda de inblandade bussarna, att förbättra kollisionssäkerheten för förarna och att krav på sådan säkerhet blir ett kriterium vid upphandlingar av busstrafik.

NHO Transport driver också på för ett ändrat regelverk för förbättrat kollisionsskydd.

– Vi har pratat med våra medlemsföretag, med offentliga upphandlare, med fordonstillverkare och med fackliga organisationer för att tillsammans få en förändring i de internationella regelverken.

– En bussförare ska ha lika starkt skydd som andra förare i trafiken. Men regelverket baseras på beslut i FN, varför vi behöver ena alla parter och driva frågan tillsammans, kommenterar Jofri Lunde, näringspolitisk chef NHO Transport. NHO Transport är Sveriges Bussföretags norska systerorganisation.

Om du klickar här kan du (på norska) läsa en sammanfattning av den norska haverikommissionens rapport och rekommendationer samt ladda ner den kompletta rapporten.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)