Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Biodrivmedel och bussförarålder när branschen mötte EU-parlamentariker

Styrelsen i IRU Passenger Committe deltog i mötet mellan IRU och EU-parlamentarikerna. Från vänster: vice ordförande Anna Grönlund, ordförande Jos Sales och vice ordförande Christiane Leonard.

Behovet av tydliga och långsiktiga spelregler för biodrivmedel var ett av de ämnen som togs upp när företrädare för europeisk transportnäring på tisdagskvällen mötte EU-parlamentariker i Bryssel. Även frågan om bussförares ålder togs upp.

Inför 250 gäster på en middag i EU-parlamentet presenterade den internationella vägtransportunionen, IRU, ett paket med viktiga förslag för den samlade vägtransportnäringen, såväl buss-, som taxi- och godstransporter. Bland gästerna fanns såväl nya som erfarna EU-parlamentariker, företrädare för medlemsorganisationer samt politiska tjänstemän i Bryssel. Sveriges Bussföretag är en av IRU:s medlemsorganisationer.

Det manifest, IRU Manifesto, som presenterades för EU-parlamentarikerna är IRU:s nya politiska programförklaring. Manifestet är i första hand riktat till de många nya politikerna i EU-parlamentet som har valts in vid vårens EU-val samt till de många nya tjänstemännen i EU-kommissionen.

IRU beskriver i sitt manifest vikten av att stärka hållbara transporter för både människor och gods för att samhället ska kunna växa och utvecklas.

Bland de frågor som berörs finns behovet av fler förare. Där har IRU i andra sammanhang särskilt pekat ut att åldern för unga bussförare bör sänkas och jämställas med åldern för nya förare av godstransporter samt att den så kallade 50-kilometersgränsen bör slopas helt. Den förbjuder yngre bussförare att köra linjer längre än 50 kilometer. IRU pekar på att i en rad medlemsländer, exempelvis i Sverige, är många linjer betydligt längre.

Dessutom behöver förare kunna köra blandad trafik, både linje- och beställningstrafik menar IRU.

En annan fråga som IRU lyfter fram i sitt manifest är behovet av tydliga och långsiktiga spelregler för biodrivmedel, som man anser är en nyckelfaktor för att transportsektorn ska klara en hållbar omställning från fossila drivmedel.

– I Sverige kör redan idag över 80 procent av bussarna på förnyelsebara och fossilfria drivmedel. En utveckling som till stor del varit möjligt tack vare biodrivmedel. Nu har ni som sitter här ikväll möjlighet att avgöra om den utvecklingen ska fortsätta eller stanna och kanske till och med backa, sa Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag när hon fick ordet under middagen.

Anna Grönlund är en av två vice ordförande i IRUs Passenger Committé och var på plats i Bryssel där hon passade på att prata med både svenska parlamentariker och parlamentariker från andra länder med plats i för bussbranschen viktiga organ.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)