Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussen som är en linbana som är en buss

UpBus – bussen som kan bli en linbana. Bild: RWTH Aachen.

Samtidigt som man i Göteborg diskuterar miljardinvesteringar i en eventuell linbana med tre eller fyra stationer har ett tyskt universitet presenterat en helt ny trafiklösning: linbana och buss i ett, UpBus. Med UpBus har det tekniska universitetet i Aachen skapat ett koncept med självkörande, autonoma, bussar som också fungerar som korgar i en linbana och kan segla fram över trafikstockningar och andra hinder i städer.

Den självkörande bussen förvandlas nämligen till en linbanekorg. Turtätheten på linbanan kan vara upp till två avgångar i minuten vilket ger en kapacitet på upp till 6 000 resenärer i timmen i vardera riktningen.

Linbanor har flera fördelar jämfört med spårtrafik, menar UpBus. Genom att de drivs av en central elmotor är de miljövänligare och de är också billigare att anlägga.

Bussen växlar från vägbana till linbana med hjälp av dockningsteknik hämtad från rymdindustrins erfarenheter av dockning av exempelvis dockning av satelliter.

De första testerna med en UpBus är aviserade till slutet av nästa år och en prototyp som kan ta passagerare planeras till år 2023.

den här sidan kan Du klicka dig fram till en video som visar hur UpBus fungerar.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)