Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busworld: Stora och mindre världspremiärer från Van Hool

Van Hool visar på Busworld bland annat sin bränslecellsdrivna BRT-buss för den franska staden Pau. Foto: Ulo Maasing.

På årets Busworldmässa, den 25:e i ordningen och den första i Bryssel, är stadsbussar och övriga kollektivtrafikbussar fler än någonsin. Inte så att turistbussarna är färre, men deras andel av de utställda bussarna har minskat. Å andra sidan är Busworld rekordstor med totalt 352 bussar som presenteras, varav 42 utomhus. Många av dessa är tillgängliga för provkörning. Belgiska Van Hool ses i Sverige mest som en leverantör av turist- och intercitybussar, även om MalmöExpressens BRT-bussar också kommer från Van Hool. På Busworld presenterar Van Hool vid sidan om sina välkända turistbussar också tre helt nya bussar med olika teknik och för skilda typer av trafik.

Digitalt så det räcker. Förarplatsen, eller snarare cockpiten, på Van Hools bränslecellsdrivna BRT-buss. Foto: Ulo Maasing.

Den största av dessa är en bränslecellsbuss för den franska staden Pau, FéBus. Det är i grunden samma modell som de bussar som rullar på MalmöExpressen, det vill säga Van Hool ExquiCity. Men den 18 meter långa ExquiCity ledbuss som Van Hool visar på Busworld drivs med vätgas. Genom omvänd elektrolys omvandlas vätgas och syre i en bränslecell till el som driver bussen och som också lagras i batterier. Ut ur avgasröret kommer endast vattenånga.

Bussen har hittills beställts i åtta exemplar för trafik på en BRT-linje i Pau och enligt Van Hool är linjen i Pau den första i världen som har byggts för trafik med bränslecellsdrivna, 18-meters ledbussar för BRT (Bus Rapid Transit).

Den buss som visas på Busworld har en kapacitet på 125 passagerare. Med full tank är räckvidden cirka 300 kilometer. En tankning tar cirka tio minuter.

Busworld tilldelade i veckan Fébus från Van Hool i konkurrens med 21 andra bussar utmärkelsen Grand Bus Award för kollektivtrafikbussar. Det är mässans finaste pris. Tidigare har, som vi rapporterat, Volvo 9900 tilldelats motsvarande utmärkelse för turistbussar.

Nykomling i Van Hools EX-serie, EX 11. Foto: Ulo Maasing.

Turistbuss och elektrisk långlinjebuss
I sin stora monter visar Van Hool ett brett sapektrumn av sina turistbussar. Där finns presenterar Van Hool även en världspremiär, en till formatet mindre sådan.

Van Hools nya eldrivna långlinjebuss för USA-marknaden visas på Busworld. Foto: Ulo Maasing.

Det är en 10,5-meters version av företagets EX-serie. Van Hool lanserade de första modellerna i serien för fyra år sedan. Nya EX11 finns i flera höjder, vilket gör att EX-serien nu omfattar totalt elva olika versioner, samtliga med DAF-motor och en rad olika alternativ när det gäller växellåda.

Den tredje större nyheten från Van Hool är en batteridriven turist-/långlinjebuss för USA-marknaden. I första hand siktar Van Hool in sig på en marknad för längre linjer runt de nordamerikanska storstäderna, men bussen är också tänkt för beställnings- och turisttrafik på kortare avstånd.

Batterierna med tillhörande teknologi kommer från den nordamerikanska elbusstillverkaren Proterra. Batterikapaciteten är 648 kWh och räckvidden uppges av företaget till omkring 300 kilometer.

USA är sedan tidigare en viktig marknad för Van HOOL som hittills har levererat mer än 11 000 bussar där.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

1 kommentar »

Trackbacks

  1. Utslippsfrie busser - status for 2019 - ZERO

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)