Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiärer och priser för Volvo på Busworld

“Vår bästa ledbuss någonsin”, säger Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar, om företagets nya, fullelektriska ledbuss som har premiär på Busworld. Foto: Ulo Maasing.

En ny, fullelektrisk ledbuss och en längre turistbuss var två nyheter som Volvo Bussars vd Håkan Agnevall presenterade på Busworld i Bryssel på torsdagen. Samtidigt kunde han glädja sig åt att flaggskeppet bland Volvos turistbussar fick inte en, utan två priser på mässan. Det var Volvo 9900 som fick Busworlds Grand Award som bästa turistbuss samt Busworlds pris för bästa säkerhet. ”Jag är verkligen stolt över utmärkelserna”, sa Håkan Agnevall entusiastiskt samtidigt som han kunde presentera en ny version av turist- och långfärdsbussen 9700.

Volvos turistbuss 9700 debuterar på Busworld i femtonmetersversion. Foto: Ulo Maasing.

Det är en femtonmetersversion med kapacitet för upp till 65 passagerare. Men bussen är inte bara längre. Den kan nu fås med flera olika dörrplaceringar och nya inredningsalternativ.

Flaggskeppet bland Volvos turistbussar, 9900, belönades med två priser på Busworld. Foto: Ulo Maasing.

Både den nya femtonmetersversionen och trettonmetersvarianten av Volvo 9700 kommer nu i utföranden med den bakre passageradörren placerad bakom bakaxeln. Det gör det möjligt med ett större bagageutrymme.

Framdörren är av en ny, inåtgående version vilket ökar tillgängligheten när snövallar eller andra hinder finns på trottoaren och ställer till det vid utåtgående dörrar.

Busworlds priser till 9900 är inte de enda som Volvos nya turistbussfamilj har fått. Tidigare har de också tilldelats utmärkelsen Sustainable Bus Award samt designpriset Red Dot Award.

Den stora nyheten i Volvos monter på mässan är annars den eldrivna ledbussen Volvo 7900 Electric Articulated som har världspremiär på Busworld. Den ledbuss som Volvo tidigare i år visade på UITP-mässan i Stockholm var en av de prototytper som har gått i fältprov på linje 16 i Göteborg. På Busworld visas den buss som nu går i serieproduktion och som på ett antal punkter skiljer sig från den buss som visades i Stockholm.

– Vår bästa ledbuss någonsin, med det bästa klimatet och lägsta bullret inne i bussen, sa Håkan Agnevall.

Världspremiär på Busworld är det för Volvo 7900 Electric. Foto: Ulo Maasing.

Volvos elektriska ledbuss finns i två längder, 18 respektive 18,7 meter och med en passagerarkapacitet på upp till 150 personer. Den har dubbla motorer med en effekt på sammanlagt 400 kW, vilket motsvarar 540 hästkrafter.

Bussen kan laddas antingen med snabbladdning via pantograf längs linjen eller via CCS/Combo2) i depå. Litiumjonbatterierna har en lagringskapacitet på upp till 396 kWh.

– Fullastad klarar bussen en hastighet på 50 kilometer i timmen i ett uppförslut på sex procent och den kan tryggt starta tungt lastad även i motlut på branta 20 procent, sa Håkan Agnevall.

Busworld präglas i år i hög grad av eldrivna stadsbussar som ett uttryck för att elektrifieringen av busstrafiken nu håller på att slå igenom på bred front. Men det betyder inte att hybridbussen är död, inte heller för Volvo.

På mässan presenterar Volvo således sin nyaste generation av hybridbussar. Den kan köras elektriskt upp till 50 kilometer i timmen, vilket gör att bussen är extremt tyst en rejäl stund efter att den exempelvis har lämnat en hållplats. Den kan också köras fullelektriskt på sträckor upp till en kilometer, exempelvis genom nollemissionszoner i städer. Och sett till en hel linjesträckning kan bussen köra upp till 40 procent av linjen på el.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)