Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Daimler: CO2-neutralt 2039 – men bränslecellerna dröjer

Tankning av bränslecellsbuss – men bara ett test. Daimlerkoncernen räknar med serieproduktion av bränslecellsdrivna bussar och lastbilar först under senare delen av 2030-talet. Foto: Ulo Maasing.

Fordonstillverkaren Daimler, där Mercedes-Benz bussar och lastbilar, liksom Setra bussar ingår, har satt som mål att samtliga nya bussar och lastbilar på tre marknader ska vara CO2-neutrala i drift 2039. Målet gäller alla nya bussar och lastbilar från Daimler i Europa, Japan och NAFTA, det nordamerikanska frihandelsområdet. Men bränslecellsdriften dröjer – först under senare delen av 2030-talet räknar Daimler med serieproduktion av bränslecellsbussar och -lastbilar. Daimler är Europas största tillverkare av bussar.

Idag har Daimler stadsbussen Mercedes-Benz eCitarlo i serieproduktion. 2022 räknar Daimler Trucks & Buses med att erbjuda marknaden även serietillverkade lastbilar. I slutet av det följande årtiondet, alltså 2030-talet, kommer serietillverkade, bränslecellsdrivna nyttofordon i serieproduktion. Så sent som förra veckan visade Daimler Truck & Buses en prototyp till en bränslecellsdriven lastbil från FUSO på Tokyo Motor Show.

– Att nå koldioxidneutrala vägtransporter till 2050 är vårt slutmål. Men det målet går bara att nå om det för våra kunder skapas konkurrenskraftiga villkor för CO2-neutrala transporter, säger Martin Daum som i Daimlerkoncernens styrelse är ansvarig för bussar och lastbilar.

– Eftersom det tar omkring tio år att helt förnya en fordonsflotta till år 2050 är det vår ambition att erbjuda lokalt CO2-neutrala fordon, alltså CO2-neutrala från tank till hjul, på de tre marknaderna år 2039.

Mercedes-Benz batteridrivna stadsbuss eCitaro, här i trafik i Berlin. Foto: Ulo Maasing.

Martin Daum framhåller att verkligt CO2-neutrala bussar och lastbilar antingen måst vara batteri- eller bränslecellsdrivna. Inga andra alternativ finns.

– Men de kommer inte att sälja sig själva. Även 2040 kommer inköp och livstidskostnader för bussar och lastbilar med elektrisk drivlina att vara högre än för dieselfordon, trots alla ansträngningar från tillverkarna. Därför är det nödvändigt att regeringarna tar initiativ för att göra CO2-neutrala bussar och lastbilar konkurrenskraftiga, säger Martin Daum.

– Särskilt viktigt är det att ändra vägtullarna i Europa så att de bygger på utsläpp av CŒ2, så att CO2-neutrala fordon får en betydande lättnad. Dessutom behövs ett målinriktat ekonomiskt stödprogram för CO2-neutrala bussar, liksom rikstäckande ladd- och vätgasinfrastruktur och en enhetlig standard för transporter och tankning av vätgas.

Även om Daimler inte tror på ett genombrott för serietillverkade bränslecellsbussar förrän i slutet av 2030-talet kommer bränslecellerna i busstrafiken betydligt tidigare, anser Daimlerkoncernen. Redan 2022 kommer företagets stadsbussen eCitaro med bränslecellsdriven räckviddsförlängare., Framtida batteriteknologi kommer också att öka elbussarnas räckvidd avsevärt.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)