Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fokus på el från Iveco och Irizar

Irisar visade sin BRT-buss ie Tram i tolvmetersversion med pantograf. Foto: Ulo Maasing.

Som vi tidigare rapporterat hade stadsbussarna fått ett mycket större utrymme än tidigare år på Busworld som avslutades i veckan. Även hos en busstillverkare som spanska Irizar, mest känd i Sverige för sina turistbussar, hade stadsbussarna en dominerande ställning. Eldrivna sådana. Iveco Bus fick visserligen ett miljöpris för sin gasdrivna regionbuss Crossway Natural Power, men även hos Iveco Bus dominerades den stora montern av eldrivna stadsbussar.

Iveco Bus´ nya, 18-meters E-Way by Heuliez. Foto: Ulo Maasing.

Liksom Irizar och Solaris visade Iveco Bus också en trådbuss som laddas när den körs på sträckor som har luftledning och körs på batterier långa sträckor utan luftledning, så kallad IMC (In Motion Charging).

Heuliez elbuss GS 337 ELEC i 9,5-metersutförande. Foto: Ulo Maasing.

Men den verkliga nyheten i Ivecos monter var Iveco Bus E-way, som egentligen är en buss från Iveco Bus-ägda Heuliez och som har fått namnet Iveco Bus E-way by Heuliez med samma design som Ivecos Crealis.

E-way finns i tre längder, 9,5, 12 respektive 18 meter, och för antingen depåladdning eller snabbladdning via pantograf. Antalet batterier kan anpassas efter köparens önskemål när det gäller räckvidd, passagerarkapacitet med mera. På Busworld visades E-way som 18-meters ledbuss.

För regionbussen Crossway med gasdrift fick Iveco Bus ta emot utmärkelsen Sustainable Bus of the Year. Foto: Ulo Maasing.

Iveco visade bland övriga bussar även en 9,5 meter lång version av Heuliez elbuss Heuliez GS 337 ELEC.

Iveco Bus fick på Busworld också ta emot priset för Sustainable Bus of the Year 2020 (“Årets Hållbara Bus”) för sin regionbuss Crossway Natural Power. Bussen var en av få gasbussar på mässan och lanserades förra året samt är helt biogaskompatibel samt finns i längder på tolv respektive tretton meter.

Spanska Irizar visade förutom flera av sina turistbussar med utvecklad teknik två elbussar, ie Tram och ieBus.

Den senare är en tolvmeters batteribuss med 180 kW drivlina från Siemens och en batterikapacitet på 350 kWh. Vid långsam laddning med 100 kWh i depå är laddtiden tre timmar, men bussen kan också snabbladdas via pantograf.

Irizars tolvmeters eldrivna stadsbuss ieBus. Foto: Ulo Maasing.

Detsamma gäller Irizars ieTram som visades i tolvmetersversion, men också kan fås i flera andra längder upp till 18 meters ledbuss. Bussen är avsedd i första hand för BRT-system eller andra högklassiga bussystem.

Irizar firar i år sitt 130-årsjubileum. Det markerade man på Busworld med en buss från 1957. Foto: Ulo Maasing.

Den buss, eller “spårvagn” som Irizar här visade upp var ett exemplar med relativt små batterier och avsedd för snabbladdning via pantograf. Litiumjonbatterierna är på blygsamma 90 kW och med en laddeffekt på 500 kWh tar en laddning fem minuter. Men alternativa lösningar finns. Även här använder sig Irizar av en drivlina från Siemens på 180 kW.

Irizar firar i år sitt 130-årsjubileum, även om företaget inte har tillverkat bussar så länge. I början tillverkade José Antonio Irizars företag järnbeslag till hästdragna vagnar, men redan i slutet av 1800-talet inleddes en apok på nästan 30 år då Irizar tillverkade vagnar och diligenser innan man för första gången 1928 byggde sin första buss. Det var en buss med 22 sittplatser där Irizar stod för karossen som byggdes på ett chassi som kunden hade importerat från Frankrike.

På Busworld visade Irizar en buss från 1957, enligt företaget den första buss som hade Irizars egna, särpräglade design.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Busworld, Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)