Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fler flexibla nattstopp i Storstockholm

Försöken med flexibla nattstopp i busstrafiken i Storstockholm utökas. Hittills har flexibla nattstopp testats på en nattbusslinje i

Försöken med flexibla nattstopp i busstrafiken i Storstockholm ska utvidgas. Foto: Ulo Maasing.

Sundbyberg, 504Y, som går mellan Hallonbergen och Ursvik. När eller vilken linjer som de nattliga flexibla stoppen ska införas på är ännu inte bestämt, men det blir troligen på en typisk nattbusslinje. Flexibla nattstopp finns sedan tidigare på flera håll i landet.

Försöket innebär att resenärerna på nattbussen kan välja var bussen ska stanna längs färdvägen i stället för att bussen bara stannar vid befintliga hållplatser. Detta kommer att ske genom att en kundvärd finns med på samtliga turer under försökstiden. Resenärer har då möjlighet att tala om för kundvärden var och när han eller hon vill kliva av.

Kundvärden meddelar därefter chauffören som stannar till med bussen så nära den önskade platsen som möjligt utifrån de trafikregler och det utrymme som finns. Syftet med försöket är att öka tryggheten under resan genom att låta resenärerna kliva av närmare sin slutdestination.

– Vi fortsätter nu vårt arbete för en tryggare SL-trafik. Som ett led i detta kommer försöken med flexibla nattstopp att breddas, detta i syfte att fylla i en blind fläck som många gånger finns i fråga om människors trygghet, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

– Ombord på bussen och i själva trafiken uppger de allra flesta att de känner sig trygga. Däremot kryper otryggheten många gånger fram när man kliver av och ska gå längs med den mörka gångvägen, genom den nedklottrade tunneln eller de oklippta buskagen. Med flexibla nattstopp vill vi göra det möjligt för resenärer att slippa mycket av detta.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)