Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busworld: Snabb bussladdning med lagrad el

Heliox´ lanserar på Busworld sin nya teknik för laddning av elbussar, SprintCharge. Från elnätet levereras el med jämn, låg effekt till ett stort batteripaket vid laddstationen för bussarna. Där lagras energin och kan sedan användas till mycket snabb laddning av elbussarna med hög effekt som illustrationen visar. Bild: Heliox.

På årets Busworld, den 25:e i ordningen och den första i Bryssel, kommer elektrifieringen av busstrafiken att vara ett stort tema. Många underleverantörer till bussindustrin liksom leverantörer av kringutrustning finns på plats på mässan som är den överlägset största i Busworlds historia. Holländska Heliox är en av de stora leverantörerna i Europa av laddutrustning till elbussar. Företaget visar vad man hävdar är världens första laddstation för snabbladdning av elbussar och ellastbilar som bygger på att el ”mellanlagras” i batterier vid laddstationen, SprintCharge.

Tekniken löser flera utmaningar vid elektrifiering av busstrafik. Begränsad kapacitet i elnätet och starka toppar i efterfrågan på el kan vara ett problem i ett trafiksystem som bygger på snabbladdning av bussarna vid exempelvis ändhållplatser.

SprintCharge bygger på att det vid laddstationen finns ett kraftfullt batteripaket som laddas från elnätet. Batterierna vid laddstationen fungerar som mellanlagring mellan elnätet och själva laddstationen för snabbladdning av bussarna när de kommer in till hållplatsen/laddstationen.

– Batterierna kan leverera en mycket högre effekt än elnätet under den korta tid som bussen ska snabbladdas. Därmed kan anslutningen till elnätet vara mindre och billigare än om den dimensioneras för de toppar som själva snabbladdningen av bussarna kräver. När själva laddstationen inte används fylls stationens batteripaket på med en mer konstant och lägre effekt från nätet. På så sätt kan elkostnaderna reduceras avsevärt, säger Koen van Haperen, affärschef vid Heliox.

Han hävdar att SprintCharge inte bara bidrar till att sänka elkostnaderna.

– Det ger också möjlighet till ökad flexibilitet när man väljer plats för laddstationer. Avlägsna platser kräver mindre anslutningar till elnätet genom SprintCharges batterilagring. Dessutom kan systemet användas i motsatt riktning och användas som ett virtuellt kraftverk genom att energi som är lagrad i batterierna vid laddstationen eller i anslutna fordon kan matas in i elnätet.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)