En depåladdad, normalstor stadsbuss från Iveco Bus´ franska dotterbolag Heuliez har under tolv timmars körning klarat 527 kilometer på en enda depåladdning. Bussen, en Heuliez GS 337 ELEC slog rekordet på Iveco Magirus´ testbana i Ulm, Tyskland. Sträckan är enligt Heuliez nästan den dubbla, jämfört med den hittills bästa räckvidden hittills för batteribussar i Europa och certifierades av TÜV.
– Det här resultatet nåddes under kontrollerade förhållanden, men även i verklig trafik har vi nått en lång räckvidd med den här elbussen. I slutet av augusti körde exempelvis en kund 416 kilometer på en laddning i reguljär linjetrafik i Hafenlohr i Tyskland, säger Heuliezchefen Rémy Foyer.
Testet genomfördes med en serieproducerad, tolvmeters version av bussen med ett batteripaket på 350 kWh och med nattladdning i depå. Bussen kördes med sommardäck i en genomsnittshastighet på 46,6 kilometer i timmen och utan värme eller luftkonditionering. Testet började kl 10 på förmiddagen den 10 oktober och slutade kl 21.41. Vädret var blåsigt och med lätt regn och en temperatur som varierade mellan tio och femton grader. När testet avslutades hade bussen kört 527 kilometer, Batteriet hade då kvar fyra procent av sin laddning.
Heuliez GX 337 ELEC finns i tre längder: 9,5, 12 respektive 18 meter och kan fås för såväl långsam laddning i depå som snabbladdning via pantograf.
I Norden har Heuliez tidigare fått en order på tio eldrivna ledbussar för trafik i Trondheim, men där har företaget haft problem med att klara leveranstiderna.
Lämna ett svar