Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiär för extremt lätt elbuss med lång livstid

En holländska busstillverkaren Ebusco premiärvisade på torsdagen en spektakulärt lätt elbuss med lång livstid.

Den holländska busstillverkaren Ebusco presenterade på torsdagseftermiddagen en på många sätt nyskapande batteribuss, Ebusco 3.0. Det är en fullstor stadsbuss med plats för 95 passagerare, har enligt tillverkaren en räckvidd på 500 kilometer men väger bara 8 530 kilo. Bussen premiärvisades på Ebuscos huvudkontor i holländska Deurne inför fackpress, kunder och partners. För en bredare publik visas Ebusco 3.0 för första gången på den stora mässan Busworld i Bryssel som öppnar nästa vecka.

– Den här bussen blir en verklig game-changer och kommer att förändra mycket när det gäller elbussar, sa Ebuscos vd Peter Bijvelds när han introducerade Ebusco 3.0.

– Vi har samarbetat med experter från flygindustrin och till stor del byggt bussen i komposit. Därmed har vi fått ner vikten 33 procent, vilket betyder mycket för räckvidden. Vi bygger också bussen för en livslängd på 20 år, något som har en stor betydelse för totalkostnaden för att köpa och äga bussen, Total Cost of Ownership, TOC.

Batterier i golvet
Den låga vikten gör att bussen endast har fyra hjul till skillnad mot de vanliga sex på en normalstor stadsbuss som har dubbla hjul på bakaxeln. Även det påverkar vikten, men, framhöll Peter Bijvelds på premiären, även driftskostnaderna. Frånvaron av dubbelhjul och skrymmande hjulhus. Drivaxeln är helt ny och utvecklad i samarbete med ZF. Bussen drivs med navmotorer.

Ebusco 3.0. Bild Ebusco.

Chassit är konstruerat så att batterierna är placerade i golvet, mellan hjulen. Det gör att tyngdpunkten blir låg, samtidigt som fordonets höjd också hålls ner. Invändigt har bussen genomgående plant, lågt golv. Batterierna är lågt placerade vilket gör att golvet har kunnat hållas lågt och med en instegshjöjd på cirka 25 centimeter.

Värme och kyla i passagerarutrymmet regleras med en värmepump. Frånvaron av batterier och annan utrustning på taket gör att Ebusco 3.0 har sju meter fri takyta. Därför kommer den att förses med ett panoramatak som gör passagerarutrymmet extra ljust och luftigt. Den buss Ebusco visade på premiären hade dock inte något sådant tak, men Peter Bijvelds försäkrade att det kommer om några månader.

Förarplats
Förarplatsen lär sig med artificiell intelligens att känna igen de förare som brukar köra bussen när den är ute hos operatör. När föraren slår sig ner på förarplatsen behöver han eller hon inte tänka på att justera ratt, speglar med mera efter sitt eget behov. Det sköts av bussen. De traditionella backspeglarna har ersatts av digitala.

Batterikapaciteten är 248 kWh och Ebusco 3.0 är försedd med dubbla CCS2-kontakter som gör att den kan snabbladdas även den vägen. Laddstationen har möjlighet att ladda en buss samtidigt via två kablar med sammanlagt 120 kW eller två bussar med 60 kW var. Peter Bijvelds framhöll dock att det går att använda även kraftfullare laddstationer.

– 98 procent av bussen går att återvinna, berättade han.

Redan i början av nästa år ska två Ebusco 3.0 sättas i trafik i München i ett fältprov i samarbete med lokalktrafiken där. Enligt Peter Bijvelds kommer serieproduktion och leveranser igång 2021.

Prislappen då?

– Ebusco 3,0 blir inte dyrare i inköp än andra tolvmeters elbussar. Men totalkostnaderna, TOC, för operatören kommer att vara avsevärt lägre, uppgav Peter Bijvelds.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)