Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Försenade busspassagerare kostar miljarder

Bussar på linje 1A och 9A i Köpenhamn. För att snabba upptrafiken införs nu påstigning genom samtliga dörrar på Köpenhamns stombussar, de så kallade A-bussarna. Foto: Leif Jørgensen/Wikimedia Commons.

Bussar och busspassagerare som fastnar eller försenas i trafiken kostar varje år samhället miljardbelopp. Det visar en undersökning som trafikhuvudmannen i Köpenhamn, Movia, och den danska näringslivsorganisationen Dansk Industri har låtit göra. Undersökningen visar att tusentals busspassagerare i Köpenhamnsområdet dagligen sitter fast i trafiken. Den samhällsekonomiska kostnaden för detta uppgår årligen till två miljarder danska kronor, närmare tre miljarder SEK, enligt undersökningen som konsultföretaget COWI har gjort.

– Varje dag försenas busspassagerarna i huvudstadsområdet 23 400 timmar och vi kan se att förseningarna ökar. Fortsätter utvecklingen riskerar vi att fler väljer bort kollektivtrafiken till förmån för bilen, vilket ger ännu mer trängsel på gator och vägar. Det är en klar signal till beslutsfattarna att säkra busstrafikens framkomlighet, säger branschchefen i Dansk Industri Transport, Michael Sverre.

Under perioden 2010 – 2018 ökade trängsel och förseningar i busstrafiken i Köpenhamnsområdet med 17 procent och drabbar i synnerhet de så kallade A-bussarna, det vill säga stomlinjerna i Köpenhamnsområdet.

Även i Sverige försämras kollektivtrafikens framkomlighet på många håll, främst i Stockholm och Göteborg. I somras presenterade bussoperatören Nobina en kartläggning av busstrafikens framkomlighet och konstaterade där att restiderna i Sverige ökar som helhet. I Stockholm och Göteborg har restiderna i rusningstid på blott sex år ökat med sju procent. Allra mest har restiderna med regionbussarna ökat. Varje år bedöms de förlängda restiderna kosta samhället närmare en miljard kronor.

Öppna dörrar
För några veckor sedan öppnade den nya metrolinjen i Köpenhamn, C3 eller Cityringen som den också kallas. För att förbättra restiderna för busspassagerarna får den danska huvudstaden den 13 oktober ett nytt linjenät som till stor del syftar till att knyta busstrafiken tätare samman med metron och järnvägsstationerna. 33 busslinjer ändras och får gemensamt namnet Nyt Bynet.

Samtidigt ska det bli möjligt att både stiga på och av A-bussarna genom samtliga dörrar. Åtgärderna ska ge 300 000 dagliga resenärer kortare restider.

Omkring 120 bussar berörs av ändringen på A-bussarna. Bussar med på- och avstigning genom samtliga dörrar får skyltar som anger detta på dörrarna, likaså biljettläsare för både in- och utcheckning vid alla dörrar. Eftersom Movia inte hinner genomföra förändringen på alla bussar över en natt började man redan på torsdagen genomföra förändringen på en del bussar för att alla ska vara klara på söndag.

Även i övrigt handlar det om en omfattande omläggning av busstrafiken i Köpenhamn: 33 busslinjer ändras, sju busslinjer får påstigning genom samtliga dörrar, 1 120 förare ska lära sig de nya linjerna och 3 200 hållplatser ska ändras.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)