Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

VDL bygger fabrik för enbart elbussar

Busstillverkaren VDL ska bygga en ny fabrik för produktion av elbussar. På Busworld visade företaget bland annat sin stadsbuss Citea i batteriversion och med ny front. Foto: Ulo Maasing.

Den holländska busstillverkaren VDL, som också haft framgångar i Sverige med sina elbussar, ska bygga en ny bussfabrik som enbart ska producera elbussar. Bakgrunden är den snabba övergång som nu sker till elbussar i städer runt om i Europa, en utveckling där Nederländerna ligger i framkant. Så snart som 2025 väntas tre fjärdedelar av de bussar som går i kollektivtrafik i landet vara elektriska. Idag är det tio procent.

Den nya elbussfabrik som VDL planerar att bygga ska ligga i Roeselare, Belgien. Bygget väntas komma igång till våren och produktionen av elbussar starta mot slutet av 2021. Enligt vad Peter Wouters, vd för fabriken i Roeselare, uppgav på Busworld ska fabriken vara koldioxidneutral genom att företaget satsar på grön teknik i produktionen.

– Den nya fabriken i Roeselare kommer att vara vårt centrum för elektromobilitet, förklarade Henk Coppens, vd för VDL Bus & Coach på mässan.

Lättviktsbussen Citea har blivit ännu lättare. Den nya fronten och sänkta vikten resulterar i en sänkt drivmedelsförbrukning på sex procent. Foto: Ulo Maasing.

Några helt nya modeller presenterade inte VDL på Busworld, men väl ett antal mindre nyheter. Trots företagets starka fokus på elbussar för kollektivtrafik har VDL fortsatt att utveckla sin dieseldrivna stadsbuss Citea LLE Diesel. Den nya generationen av bussen debuterade på Busworld. Modellen var lätt redan tidigare men genom att reducera vikten på ett antal komponenter har Citea LLE Diesel nu blivit ännu lättare. Samtidigt har VDL förbättrat bussens aerodynamiska egenskaper genom en ny front som minskar vindmotståndet och bränsleförbrukningen.

Även batteriversionen av Citea kommer att få den nya, mer aerodynamiska fronten.

Tillsammans med andra förbättringar som VDL har gjort på Citea pressas drivmedelsförbrukning med sex procent. Enligt företaget har också bussens TCO, total cost of ownership, pressats.

VDL visade på mässan också flera versioner av turistbussen Futura, även de med ett antal detaljförbättringar. På plats fanns också en Futura som lätt kan konverteras till att ta upp till fjorton rullstolar samtidigt.

Både på Futura och Citea kommer snart de traditionella backspeglarna att vara historia, i alla fall för de kunder som så önskar. Istället kommer digitala backspeglar – något som allt fler busstillverkare satsar på. Fördelarna är flera, både ekonomiskt och säkerhetsmässigt.

Sönderkörda backspeglar är en betydande kostnad för många bussföretag. När de yttre backspeglarna ersätts med kameror och digitala speglar inne i bussen minskar också luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen – upp till fyra procent enligt VDL.

Under sommaren 2020 kommer VDL att börja leverera bussar med digitala backspeglar. För tvivlarna försäkrar företaget att tekniken har testats utförligt under alla väderförhållanden: kyla och hetta, natt och dag, i regn, snö, dimma och snöblandat regn.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)