
Gasbuss i Visby. Kunskapen om gasbussar behöver bli bättre, både hos förare och räddningstjänst, anser Transportstyrelsen. Foto: Ulo Maasing.
Kunskapen om gasbussar behöver bli bättre, både hos förare och räddningstjänst. Det slår Transportstyrelsen fast i en rapport som myndigheten nu har lämnat över till regeringen. Där konstaterar Transportstyrelsen också att gasbussar överlag är säkra fordon, men att det ändå behövs trafiksäkerhetshöjande åtgärder.
Det var i juli som Transportstyrelsen fick i uppdrag utreda och föreslå åtgärder för att förbättra säkerheten för gasbussar. Bakgrunden är den olycka som inträffade i mars 2019 när en gasbuss började brinna efter att ha kört in i en skyddsbarriär till Klaratunneln i centrala Stockholm.
Det var en ovanlig och mycket allvarlig händelse, konstaterar Transportstyrelsen.
I rapporten har Transportstyrelsen gått igenom haveri- och olycksutredningar från Sverige och flera andra europeiska länder. Förutom vårens olycka i Klaratunneln i Stockholm har utredningen sett närmare på olyckor i Helsingborg och Göteborg, liksom i Tyskland, Frankrike och Holland.
Det finns cirka 15 000 registrerade bussar i vägtrafikregistret, av dessa är ungefär 2 900 gasdrivna bussar. Transportstyrelsen bedömer att gasbussar generellt fungerar säkert, men att konsekvenserna kan bli allvarliga vid en eventuell olycka.
– Vi ser att de olika yrkesgrupper som kommer i kontakt med gasbussar behöver ha mer kunskap om vad det innebär att hantera ett fordon med gasdrift i olika situationer, säger Kjell-Olof Matsson, utredare på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen föreslår därför att säkerhetshantering av gasbussar ska ingå i yrkeskompetensutbildningen samt i kunskapsprov för körkortsbehörighet. Myndigheten vill även att MSB bistår med expertstöd för att förbättra räddningstjänsternas kunskap om gasbussar.
I övrigt föreslår myndigheten åtgärder som gäller infrastrukturen. Transportstyrelsen arbetar nu med att ta fram nya föreskrifter om utformning vid passager med begränsad fordonshöjd. Det föreslås även möjlighet att använda geostaket-teknik.
Transportstyrelsen har i sitt arbete om gasbussarna samverkat med bland andra Trafikverket och MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, samt företrädare för bussbranschen.
Här kan du ladda ner rapporten från Transportstyrelsen.
Lämna ett svar