Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre kunskaper behövs om gasbussar

Gasbuss i Visby. Kunskapen om gasbussar behöver bli bättre, både hos förare och räddningstjänst, anser Transportstyrelsen. Foto: Ulo Maasing.

Kunskapen om gasbussar behöver bli bättre, både hos förare och räddningstjänst. Det slår Transportstyrelsen fast i en rapport som myndigheten nu har lämnat över till regeringen. Där konstaterar Transportstyrelsen också att gasbussar överlag är säkra fordon, men att det ändå behövs trafiksäkerhetshöjande åtgärder.

Det var i juli som Transportstyrelsen fick i uppdrag utreda och föreslå åtgärder för att förbättra säkerheten för gasbussar. Bakgrunden är den olycka som inträffade i mars 2019 när en gasbuss började brinna efter att ha kört in i en skyddsbarriär till Klaratunneln i centrala Stockholm.

Det var en ovanlig och mycket allvarlig händelse, konstaterar Transportstyrelsen.

I rapporten har Transportstyrelsen gått igenom haveri- och olycksutredningar från Sverige och flera andra europeiska länder. Förutom vårens olycka i Klaratunneln i Stockholm har utredningen sett närmare på olyckor i Helsingborg och Göteborg, liksom i Tyskland, Frankrike och Holland.

Det finns cirka 15 000 registrerade bussar i vägtrafikregistret, av dessa är ungefär 2 900 gasdrivna bussar. Transportstyrelsen bedömer att gasbussar generellt fungerar säkert, men att konsekvenserna kan bli allvarliga vid en eventuell olycka.

– Vi ser att de olika yrkesgrupper som kommer i kontakt med gasbussar behöver ha mer kunskap om vad det innebär att hantera ett fordon med gasdrift i olika situationer, säger Kjell-Olof Matsson, utredare på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen föreslår därför att säkerhetshantering av gasbussar ska ingå i yrkeskompetensutbildningen samt i kunskapsprov för körkortsbehörighet. Myndigheten vill även att MSB bistår med expertstöd för att förbättra räddningstjänsternas kunskap om gasbussar.

I övrigt föreslår myndigheten åtgärder som gäller infrastrukturen. Transportstyrelsen arbetar nu med att ta fram nya föreskrifter om utformning vid passager med begränsad fordonshöjd. Det föreslås även möjlighet att använda geostaket-teknik.

Transportstyrelsen har i sitt arbete om gasbussarna samverkat med bland andra Trafikverket och MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, samt företrädare för bussbranschen.

Här kan du ladda ner rapporten från Transportstyrelsen.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)