Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rekordorder: Transdev köper 157 elledbussar från Volvo

Transdev Sveriges vd Gunnar Schön och Volvo Bussars vd Håkan Agnevall skakar hand på storaffären där Transdev köper 157 eldrivna ledbussar från Volvo. Foto: Ulo Maasing.

Transdev köper 157 batteridrivna ledbussar från Volvo för trafik åt Västtrafik i Göteborg. Affären är enligt Volvo Bussars vd den största enskilda elbussaffären hittills i Europa, inte bara för Volvo utan generellt. Samtliga bussar ska sättas i trafik i december nästa år. Bussarna kommer att gå i trafik på ett flertal busslinjer i Göteborg.

Storaffären presenterades på tisdagen på en presskonferens hos Volvo Bussar i Göteborg där Transdev Sveriges vd Gunnar Schön och Volvo Bussars vd Håkan Agnevall skrev under avtalet. Parterna avböjer att avslöja ordervärdet. Ordern omfattar förutom de 157 batteridrivna ledbussarna även 19 laddstationer för snabbladdning på de linjer som bussarna ska trafikera. Volvo svarar även där för leveransen av stationerna från ABB.

Samtliga elledbussar kommer att vara av modellen Volvo 7900 Electric Articulated. Foto: Ulo Maasing.

Samtliga bussar kommer att vara av den helt nyligen lanserade modellen 7900 Volvo Electric Articulated som Volvo visade på Busworld i Bryssel. Bussarna har plats för 150 passagerare och har en batterikapacitet på 400 kWh. Laddning sker dels i depå nattetid, dels via pantograf på 19 laddstationer. Laddinfrastrukturen ägs av operatören Transdev.

Förutom elledbussarna ska Volvo leverera 27 biodieseldrivna regionbussar till Transdevs nyvunna trafik i Göteborg.

– För Volvo är det här en oerhört viktig order. Vi visar med den här ordern att elektromobilitet fungerar även i tung trafik. Den är också ett skyltfönster, både för Volvo och för västra Sverige, säger Håkan Agnevall.

– Volvo är pionjärer inom elektromobilitet och hållbar kollektivtrafik. Vi har ett unikt systemperspektiv för städer, inklusive fordon, tjänster och laddinfrastruktur. Vi fokuserar på lösningar med hög tillförlitlighet och servicenivå för linjeoperatörer och passagerare. Denna stora order bekräftar att elbussar redan idag är en i alla avseenden hållbar och ekonomisk lösning för krävande kollektivtrafik med hög kapacitet

Enligt Gunnar Schön har i princip samtliga bussleverantörer som kan levererar eldrivna ledbussar varit med i diskussionerna innan Transdevs val föll på Volvo. Han framhåller att just Transdevs erfarenheter av Volvo och ett långvarigt samarbete med den svenska bussleverantören har vägt tungt när det gäller valet av leverantör till Göteborg.

Gunnar Schön: Vi har varit väldigt noga med att välja en partner som har ett helhetstänk. Foto: Ulo Maasing.

– Transdev är Europas största elbussoperatör, i Sverige har vi än så länge ett 50-tal elbussar i trafik, säger Gunnar Schön som betonar att elektrifieringen av busstrafiken är mycket mer komplex än att bara byta buss mot buss. Omställningen berör hela branschen och alla som arbetar i kollektivtrafiken. Idag lägger vi grunden till en ny samverkan För att klara omställningen måste vi ha en partner som förstår vidden av den. Där har vi fäst stor vikt vid Volvos kunskaper och erfarenheter, säger Gunnar Schön.

– Vi har valt Volvo framför allt därför att ni levererar en bra buss, med hög tillgänglighet och som vi vet att resenärerna och vår personal kommer att gilla, säger Gunnar Schön med adress till Håkan Agnevall.

Både i Sverige och i Europa i övrigt har Transdev elbussar från flera leverantörer i trafik. Holland är också det land i Europa som har kommit längst med elektrifieringen av busstrafiken. Från Transdev i Holland har den svenska verksamheten kunnat hämta nyttiga lärdomar, säger Gunnar Schön.

– För oss handlar det om att optimera produktionsapparaten. Olika laddtekniker och batterier skiljer sig. Vi vet att Volvo har en väldigt bra bussprodukt.

– Naturligtvis har vi bedömt de totala kostnaderna under hela bussens livslängd, total cost of ownership (TOC), men vi har också värderat att leverantören måste vara en stark partner som kan vara med och lösa de utmaningar som den här stora satsningen på elbussar innebär. Vi har varit väldigt noga med att välja en partner som har ett helhetstänk och som kommer att kunna leverera både bussar och laddinfrastruktur till trafikstarten samt säkerställa god tillgänglighet, säger Gunnar Schön.

Samtidigt som Göteborg med början i år gör en omfattande satsning på elbussarna pågår omfattande gatu- och vägarbeten i staden, inte minst med anledning av byggandet av Västlänken. Det är, säger Gunnar Schön, en klar utmaning att samtidigt ställa om busstrafiken och få den att fungera.

– Därför är det goda samarbete vi har mellan oss som operatör, Västtrafik, Göteborgs stad och Volvo helt avgörande för att vi ska lyckas. Vi är väldigt förväntansfulla, samtidigt som vi vet att vi har ett omfattande arbete framför oss.

Håkan Agnevall håller med om att den storskaliga satsningen på elbussar är en komplex förändring som kräver mycket samarbete mellan olika intressenter.

– Man måste göra en överordnad optimering av systemet. Det är en lärande resa för Volvo och Transdev liksom för staden och regionen. Det här ger oss möjlighet att positionera Västsverige som ett showcase för kunder som vill se hur man bygger framtidens kollektivtrafik.

Elektriska partners. Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar och Gunnar Schön, vd Transdev Sverige. Foto: Ulo Maasing.

I den upphandling som Västtrafik genomförde i somras vann Transdev samtliga fem trafikavtal med totalt 350 – 360 bussar.

– Det gav oss direkt en mycket större planeringsutmnaning än vi kunde ana, säger Gunnar Schön.

– Det är mycket jobb innan man kan skriva under. Det år som nu återstår till trafikstart är en kort tid för att genomföra övertagandet och teknikskiftet.

Håkan Agnevall framhåller elektrifieringens betydelse för att ändra kollektivtrafik och stadsbyggnad:

– Elekromobilitet skapar helt nya möjligheter för stadsplanering nu när vi får utsläppsfri och tyst kollektivtrafik som vi kan ta närmare stadens invånare. Volvo vill vara ledande i utvecklingen mot en ökad elektrifiering och en partner för städer i världen som vill skapa långsiktigt hållbara kollektivtrafiklösningar för sina medborgare.

Fakta Volvo 7900 Electric Articulated:

Längd: 18 alternativt 18,7 m.
Passagerarkapacitet: Upp till 150 resenärer.
Drivlina: Dubbla elmotorer med tvåväxlad växellåda. Maxeffekt 2×200 kW, max
vridmoment 31 kNm vid drivaxeln.
Batterier: Litiumjonbatterier med energilagringskapacitet upp till 396 kWh.
Laddningssystem: OppCharge, Combo2/CCS.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)