Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Stöd till solceller ger fler elbussar”

Elbussar i Göteborg. Svensk Kollektivtrafik vill ha stöld till solceller och lagring av elenergi vid kollektivtrafikens fastigheter. Det skulle, menar organisationen, ge möjlighet till fler elbussar i trafiken. Foto: Ulo Maasing.

Det borde gå att få statligt stöd för investeringar i solceller och utrustning för energilagring i anslutning till kollektivtrafikens fastigheter. Ett sådant stöd skulle göra det möjligt med elbussar i städer där elnätet inte räcker till för att leverera tillräcklig effekt. Det skriver Svensk Kollektivtrafik till infrastrukturdepartementet i sitt remissvar på en utredning om mindre aktörer i energilandskapet.

Svensk Kollektivtrafik framhåller att elektrifieringen av fordonsparken är avgörande för att transportsektorn i landet ska klara sina klimatmål. När det gäller kollektivtrafiken har elbussarnas antal tredubblats under årets åtta första månader. Nästan utan undantag har landets regioner planer på att gå över till elbussar i stadstrafik.

Men utvecklingen är inte problemfri, konstaterar Svensk Kollektivtrafik och pekar på att det i några större städer finns en effektbrist.

– Det riskerar att leda till att regionala kollektivtrafikmyndigheter kan tvingas att avsevärt senarelägga övergången till eldrivna stadsbussar. Samtidigt kommer signaler från elbranschen att överföringskapaciteten i elnäten knappast kommer att öka så snabbt att de aktuella städernas satsningar på elbussar kan genomföras som planerat, skriver organisationen och fortsätter:

– Vi skulle verkligen välkomna förslag på stöd för installation av solceller, lagring av elenergi eller energieffektivisering i eller i anslutning till kollektivtrafikens fastigheter. Det skulle kunna underlätta övergången till elbussar i städer där effektbelastningen på elnätet är så hög att elektrifieringen av kollektivtrafiken hindras.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)