Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hårfin prisskillnad i upphandling i väst

Idag körs linje 100 mellan Borås och Göteborg av VBy Buss. I den upphandling av trafiken som Västtrafik nu gjort var prisskillnaden mellan vinnande Keolis och tvåan Nobina hårfin. Foto: Ulo Maasing.

Skillnaden mellan Keolis´ vinnande anbud och tvåan Nobina var hårfin i den upphandling som Västtrafik har gjort av expresstrafiken mellan Borås och Göteborg, linje 100. Inte färre än sju bussföretag konkurrerade i upphandlingen. Den visar också att det Hongkongägda norska bussföretaget Boreal har tydliga ambitioner att erövra marknadsandelar i Sverige.

De sju bussföretag som kom in med anbud på trafiken är Bergkvarabuss, Boreal Buss, Buss i Väst, Keolis Sverige, Nobina Sverige, Transdev Sverige samt Vy Buss som nu kör linjen.

Keolis vann upphandlingen med hårfin marginal till tvåan Nobina. Endast 43 465 kronor på årsbasis skilde de båda företagen åt. Det ska ses i relation till att Keolis prislapp slutade på 55 364 477 kronor per år, medan Nobinas prislapp landade på 55 408 242. Spännvidden i upphandlingen var stor. Boreals anbud slutade på totalt 77 195 443 miljoner per år.

Utan att lyckas i den här upphandlingen har Boreal tydliga ambitioner att ta sig in i Sverige. Företaget är norskt, men har ägare i Hongkong. Nyligen vann Boreal trafik i Lycksele med sex bussar i en upphandling av Länstrafiken i Västerbotten. Boreal bjöd på flera andra paket i Västerbotten, men utan framgång. Som ett resultat av Boreals vinst avvecklar Arctic Buss sin verksamhet i Lycksele men fortsätter på andra håll och har även ambitionen att expandera.

Keolis tar, som vi tidigare rapporterat, över trafiken på linje 100 i december nästa år. Då sätts 22 nya dubbeldäckare in på linjen, reserver inräknade. Samtliga ska drivas med biodiesel.

I upphandlingen har Västtrafik velat komma bort från en enkel lösning där lägsta anbudspris alltid vinner. Istället för traditionella beställar- och leverantörsroller vill Västtrafik ha en affärsmodell som bygger på partnerskap för en gemensam affärsutveckling.

Västtrafiks upphandling bygger på att det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt vinner. Det är inte självklart att detta är detsamma som lägsta anbudspris, även om Keolis i den här upphandlingen hade såväl det lägsta priset som det ekonomiskt mest fördelaktiga budet.

I den slutliga utvärderingen har Västtrafik vägt in flera kvalitetsfaktorer. Beroende på hur Västtrafik värderade bussföretagens svar på hur de skulle sköta kvalitetsarbetet la Västtrafik på ett belopp på det pris som bussföretagen hade begärt i sitt anbud. Ju bättre bussföretaget klarade kvalitetsvärderingen, desto lägre blev prispåslaget för kvalitet. Omvänt belastades de bolag som klarade kvalitetsutvärderingen sämst med högre prispåslag.

Ett företag som fick totalt underbetyg i kvalitetsutvärderingen skulle belastas med ett prispåslag på 19,5 miljoner per år. Så illa gick det inte för något bolag.

Totalt kunde ett företag få tolv kvalitetspoöng. Ju bättre kvalitet, ju fler poäng. För varje poäng minskades prispåslaget med 1 625 000 kronor på årbasis.

Bäst klarade Nobina och Vy Buss utvärderingen. Båda fick elva kvalitetspoäng och deras anbudspriser justerades därför upp med endast 1 625 000 kronor.

Sämst klarade sig Boreal med sex poäng och därmed ett prispåslag på 9 750 000 kronor per år. Redan innan påslaget hade Boreal det högsta anbudspriset, 67 445 443 kronor/år – 29,4 procent över Keolis som hade det lägsta priset.

Diagrammet här visar de olika bussföretagens anbudspris (”Utvärderingspris”), vilket prispåslag som de drabbades av i kvalitetsutvärderingen samt det slutliga priset (”Slutligt jämförelsetal”).

Kvalitetsutvärderingen gjordes av en särskild arbetsgrupp med företrädare för Västtrafik och externa experter. Gruppen hade ingen insyn i anbudspriserna från de olika trafikföretagen.

Avtalsspärr råder till och med den 2 december.

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)