Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Vy Buss tar över i Jönköping efter Keolis

Stadsbusstrafiken i Jönköping tas 2021 över av Vy Buss AB. Idag kör Keolis trafiken. Arkivbild: Ulo Maasing.

Från juni 2021 kommer stadsbusstrafiken i Jönköping, som idag körs av Keolis, att tas över av Vy Buss AB (tidigare Nettbuss AB). Det står klart sedan Region Jönköpings län genom Jönköpings Länstrafik nu har upphandlat trafiken. Avtalslängden är tio år och den sammanlagda trafikvolymen uppgår årligen till drygt åtta miljoner kilometer. All trafik kommer att drivas med fordon som går på el eller biogas.

– Det här är startskottet för en större utveckling av stadstrafiken i Jönköping, säger Marcus Eskdahl, regionråd(S) och ordförande i nämnden för trafik, infrastruktur och miljö.

Han tillägger att bland nyheterna i kommande avtal så finns en ny, fjärde stomlinje i Jönköping och samtliga stomlinjer kommer att elektrifieras, något som allt fler städer gör i Sverige och Europa just nu.

– I linje med vårt goda samarbete med Jönköpings kommun kommer det bland annat att byggas nya hållplatser och på vissa platser även med laddinfrastruktur för stomlinjerna, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på Länstrafiken.

Bland övriga nyheter i kommande trafikavtal finns en expressbusslinje mellan Huskvarna och Jönköping som kommer att köra på 12 minuter, vilket är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till bilen.

– Vi ser fram emot att fortsätta vårt fina samarbete med Vy Buss AB som sedan många år är etablerade i regionbusstrafiken i vårt län. I koncernen finns även Vy Tåg AB som idag kör Krösatågen, säger Christine Leppänen, trafik- och planeringschef på Länstrafiken.

Beträffande fordonskomforten blir det fler ledvagnar och samtliga fordon kommer dessutom att utrustas med Wi-Fi, USB-laddare och hjärtstartare.

– Fokus under kommande avtal kommer ligga på att öka attraktiviteten genom ett högre turutbud och att utveckla trafiken så att fler kunder ska kunna välja att åka med stadsbussarna samt att kunderna ska bli nöjdare. Trots det ökade kundfokuset så ligger avtalspriset inför det kommande trafikavtalet väl i linje med förväntningarna, säger Carl-Johan Sjöberg.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)