Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Lyft fram hur klimatsmart bussen är”

Ulrika Kroon och Lovisa Isaksson från EvoBus tog besökarna på Setradagen ut på en färd i den djungel som sociala medier och designfrågor utgör. Foto: Ulo Maasing.

”Vi i branschen måste bli bättre på att framhålla att det är klimatsmart att resa med buss”. Det framhöll Oscar Sundås från Sveriges Bussföretag på ett av seminarierna på den andra dagen av Setradagarna hos EvoBus i Vetlanda – den första dagen har vi redan rapporterat om. Hur bussföretag kan använda sociala medier och betydelsen av design togs också upp under lördagen.

– Det finns tunga argument till turistbussens fördel, sa Oscar Sundås som hos Sveriges Bussföretag har ansvar för frågor som gäller turist- och beställningstrafik.

Han framhöll att 90 procent av busstrafiken i Sverige idag körs på hållbara drivmedel. Dessutom är bränsleförbrukningen för moderna turistbussar mycket låg – 1,6 liter per mil, vilket gör förbrukningen per resenär extremt låg eftersom beläggningsgraden i bussarna är hög, oftast 70 – 80 procent.

Några siffror som Oscar Sundås presenterade:

Bussar som drivs på HVO, vilket är mycket vanligt i Sverige, släpper ut 4 gram koldioxid per personkilometer. Det slår med råge tåg i Sverige som släpper ut 10 gram CO2 per personkilometer.

Några ytterligare siffror: Bussar som drivs med RME släpper ut 14 gram CO2 per personkilometer medan eltåg utanför Sverige släpper ut 24 gram. Det beror på att elkraften ofta i betydande utsträckning kommer från kolkraftverk.

– Danmark tillhör de sämsta när det gäller elektrifiering av tågtrafiken. Två tredjedelar av tågen körs på diesel, kommenterade Oscar Sundås.

Dieselbussarna, som idag är få, släpper ut 27 gram CO2 per personkilometer, f en mellanstor dieselbil 55 gram, färjor 170 gram och flyget 160 – 235 gram.

Oscar Sundås, Sveriges Bussföretag: Vi måste bli bättre på att framhålla att det är klimatsmart att resa med buss. Foto: Ulo Maasing.

Stort engagemang
– Folk vet inte hur bra vi är. Vi behöver i alla sammanhang tala om hur långt vi som bransch har kommit, betonade Oscar Sundås.

– Klimatförändringarna skapar ett stort engagemang bland människor, sa han och tog upp en rad framtidsfrågor som berör bussturismen, bland annat globaliseringen som gör att maktcentrum förskjuts från Europa till Asien.

– Vi kommer att få hit många fler internationella resenärer. Samtidigt förändras demografin och människor blir äldre, vilket också påverkar efterfrågan på resor. Hälsoresandet ökar.

Samtidigt oroades Sundås av politiska krafter som vill förändra Europa i riktning mot ökad slutenhet och protektionism. Han pekade också på att det på allt fler destinationer börjar komma reaktioner på överturismn från lokalbefolkningen och att krav på begränsningar av turismen blir allt vanligare.

Oscar Sundås betonade också de sociala mediernas betydelse.

– Semestern har blivit en del av det personliga varumärke som man bygger upp i sociala medier. Resandet är en statusbärare. I sociala medier visar man sin status, “titta, jag är ute och reser”.

– Samtidigt väger omdömen från andra, ofta i sociala medier, tungt när människor bedömer tjänster och produkter. Därför är det viktigt för arrangörer och bussföretag att lära känna sina kunder.

Djungel
De sociala mediernas betydelse togs också upp av Ulrika Kroon, marknads- och kommunikationsansvarig vid EvoBus Sverige. Hon konstaterade att en stor majoritet av svenskarna använder sociala medier, men samtidigt uppger 60 procent att de inte litar på de sociala medierna.

– Därför är det väldigt viktigt att vara trovärdig, transparent och visa tillit när man använder de sociala medierna, betonade hon.

Hon citerade Facebooks grundare Mark Zuckerberg som hävdar att “framtiden är privat”.

– Ett sätt att möta den trenden är att på facebook skapa slutna grupper istället för att försöka vända sig till alla. Ni kan till exempel skapa en slutne grupp på temat “vi som älskar vandringsresor”. Eller ta något annat tema där ni når utvalda grupper av resenärer.

Ulrika Kroon uppmanade också företagen att annonsera så att deras facebooksidor kommer högst upp i sökmaskiner på nätet. Och att satsa på podcasts.

– Svenskarna älskar poddar. 55 procent av alla svenskar lyssnar på poddar och många gör det varje dag.

Själv producerar hon regelbundet #busspodden som inte minst har många förare som lyssnare.

EvoBus´ Lovisa Isaksson tog i en presentation upp hur viktig design och färgsättning är för resenärernas upplevelse.

– Olika färger signalerar helt olika stämningar och känslor. Därför är det viktigt att välja rätt och att färgerna i exempelvis inredningen harmonierar med varandra, sa hon.

Som vanligt på Setradagarna hade EvoBus också ett antal medutställere på lördagen. Här är några av årets utställare, fotograferade av Ulo Maasing:

Fredrik Bäckström från resegrossisten Cities+Tours träffade Karin Kasselstrand från Ukna Busstrafik.

Dan Hörberg och Alexander Carlemar från Bra Vision, som levererar kamerautrustningar till bussar.

Voiths Anders Danielsson i samspråk med Fredrik Abramsson, Abramssons Buss.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)