Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya elbussar gav nöjdare resenärer

Nya elbussar i flera Sörmlandsstäder har lyft kundnöjdheten. Foto: Nobina.

Bussresenärerna i Katrineholm, Nyköping och Flen uppskattar sina nya elbussar. Det visar höstens nöjd kund-undersökning från Sörmlandstrafiken där totalintrycket av hur rena, fräscha och välstädade bussarna upplevs har ökat med fyra procentenheter i samtliga dessa trafikområden. Samtidigt ligger den totala kundnöjdheten för hela Sörmland på samma nivå som förra hösten, visar undersökningen.

Den totala kundnöjdheten bland Sörmlandstrafikens resenärer ligger på 62 procent, exakt samma nivå som när Sörmlandstrafiken genomförde samma undersökning hösten 2018.

– Vi vill naturligtvis alltid bli bättre och önskar alltid att siffran hade varit stigande. Men å andra sidan är det skönt att den totala nöjdheten i alla fall ligger på en stabil nivå. Det ger oss en bra grund att bygga vidare på, säger Niklas Andersson som är chef för avtalsuppföljning och kvalitetsutveckling hos Sörmlandstrafiken.

Bland de enskilda resultat som sticker ut mest är resenärernas svar på frågan om fräscha och rena bussarna upplevs. Här har det skett en marginell tillbakagång i exempelvis Eskilstuna och Strängnäs, medan det har skett en kraftig ökning i Nyköping, Katrineholm och Flen. I samtliga dessa trafikområden har nöjdheten på den här punkten ökat med fyra procentenheter. Gemensamt för dessa områden är att ett nytt avtal med nya elbussar i stadstrafik började gälla i augusti, alltså ett par månader innan undersökningen genomfördes. Trafiken körs av Nobina.

– Vi tolkar det som att de nya elbussarna är uppskattade och att det gör skillnad på den faktiska reseupplevelsen, säger Niklas Andersson.

Några andra siffror: 61 procent uppger att de är nöjda med punktligheten och att de kan lita på att bussen kommer i tid. Det är en ökning med två procentenheter sedan förra hösten och en ökning med hela fem procentenheter jämfört med senaste mätningen i våras. Resenärernas upplevelse av punktligheten speglar sig också i de faktiska siffrorna då den faktiska punktligheten ökat med 2,5 procent under 2019 jämfört med föregående år.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. ”Den totala kundnöjdheten bland Sörmlandstrafikens resenärer ligger på 62 procent”

    Pinsamt att man försöker få det att vara något positivt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)