Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Forskning om snabbt införande av elbussar

En elbuss på linje 7 i Malmö. Foto: Ulo Maasing.

Introduktionen av elbussar i Sverige är föremål för ett nystartat forskningsprojekt, elplusbus, hos Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik, K2. Bakgrunden är att busstrafiken i Sverige just nu går igenom en omfattande förändring när elbussar introduceras i snabb takt, både i samband med att trafikavtal förnyas och inom redan befintliga avtal.

– Den snabba förändringstakten gör att det är angeläget att studera omställningen och att lösa eventuella problem som kan uppstå för att uppnå en så effektiv och hållbar busstrafik som möjligt, menar Fredrik Pettersson-Löfstedt från K2 och LTH, som är en av de forskare som deltar i projektet.

Projektet eplusbus genomförs av forskare knutna till K2, med huvudfinansiering från Trafikverket och med bidrag från bussbranschens egen forsknings- och utvecklingsfond BR, i samverkan med Sveriges Bussföretag inom Transportföretagen, samt från Energimyndigheten.

Syftet med forskningsprojektet är att dra lärdomar av pågående processer i Sverige där elbussar just nu introduceras både linjevis i större städer och i hela fordonsflottor på en gång i mindre städer.

För Trafikverket är det här en strategisk satsning som kan föra in viktig kunskap i arbetet med den bredare elektrifieringen av vägtransportsystemet, säger Björn Hasselgren som är Trafikverkets representant i projektet.

Projektet har en budget på 4,3 miljoner kronor och pågår under perioden 2020 – 2022.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)