Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

“Trafikverket glömde bussresenärerna”

Tomas Eriksson(MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

“Trafikverket måste ta ett rejält omtag. Det pratades mycket om kollektivtrafik när Förbifart Stockholm planerades. När bygget nu är igång tycks Trafikverket helt glömt bort åtgärder för att busstrafiken ska komma fram smidigt.” Den salvan riktar Tomas Eriksson(MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm mot Trafikverket. “Ska fler resa med kollektivtrafiken kan vi inte lägga miljarder på motorvägstunnlar som försvårar framkomligheten för bussarna”, säger han.

För att regionen ska klara klimatmålen måste fler resa kollektivt. Därför borde busstrafiken vara prioriterad när bygget av förbifarten nu är i full gång men så är det inte, hävdar Tomas Eriksson.

– Regeringen bad 2016 Trafikverket ta fram en utredning med åtgärder för hur framkomligheten för busstrafiken kan främjas på Förbifarten. Förslagen från den verkar Trafikverket helt glömt. Det finns varken finansiering eller planer för hur bussresor kan bli smidigare på den nya motorvägen, säger han.

Längs förbifarten kommer det att bli sex trafikplatser ovan jord. Tomas Eriksson menar att det är främst dessa platser som är kritiska för busstrafiken. Han varnar för att bussarna kan komma att fastna i köer, men framhåller också att det är viktigt att skapa attraktiva och smidiga hållplatser.

– Vinsta trafikplats i västra Stockholm är ett exempel. Där blir det med nuvarande planering en bedrövlig bytespunkt. Där behövs en gångbro till tunnelbanan eller att tunnelbanestationen flyttas. Men det kräver investeringsmedel och ändrad planering av Trafikverket, säger Tomas Eriksson.

På regeringens uppdrag tog Trafikverket 2016 fram en rapport med förslag på bland annat förbättrad kollektivtrafik. Där identifieras problemen och där tas också lösningar fram som behöver utredas vidare eller finansieras.

– Förslagen finns. Det som saknas är resurser och vilja att få till lösningarna. Och det brådskar. Annars blir det för sent för ändringar och vi kommer ha en Förbifart som inte funkar för kollektivtrafikresenärerna, säger Tomas Eriksson.

– Det är ett faktum att Förbifarten kommer att leda till att kollektivtrafikens marknadsandelar minskar och ha en negativ klimatpåverkan, men det betyder inte att det inte finns något vi kan göra för att den ska vara så liten som möjligt. Det är Trafikverket skyldiga till enligt uppsatta klimatmål och det är vi skyldiga framtida generationer, säger Tomas Eriksson.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Gång på gång visar riksdagspolitikerna att det inte finns någon ambition att på underlätta för kollektivtrafikresenärer. Man ska straffa bilister, men samtidigt inte öka incitamenten att resa kollektivt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)