
De som använder färdtjänst eller sjukresor är mycket nöjda med sina resor, enligt Svensk Kollektivtrafiks årliga mätning. Foto: Svensk Kollektivtrafik.
Nio resenärer av tio är nöjda med sin senaste färdtjänstresa eller sjukresa. Och ännu fler är nöjda med det bemötande de får av föraren. Det visar Svensk Kollektivtrafiks senaste undersökning av den anropsstyrda trafiken för färdtjänst- och sjukresekunder.
Rapporten baseras på svar från närmare 60 000 personer i hela landet. I år är den dessutom kompletterad med en undersökning av vad resenärerna tycker om handläggningen av deras resor. Där visar resultatet att 9 av 10 är nöjda med bemötandet vid den senaste kontakten.
– Vi har utökat med nya produkter, uppdaterade frågor och fler respondenter för att skapa högre säkerhet i analyserna. Vi har nu ett ännu bättre verktyg för våra medlemmar, med större möjlighet att kunna jämföra läget i hela landet. Det är glädjande att se att förtroendet är väldigt högt när det gäller resenärernas upplevelse av sjukresor och färdtjänst, säger Mattias Andersson, Svensk Kollektivtrafik.
Några av resultaten från den del av undersökningen som gäller själva resan, alltså barometern för anropsstyrd trafik:
90 % av färdtjänst- och sjukreseresenärerna är nöjda med beställning och resa sammantaget;
92 % är nöjda med förarens bemötande;
95 % av resenärerna kom fram i tid (inom 5 min);
Majoriteten av resorna är korta. 57 % är upp till 1,5 mil och enbart 3% över 15 mil.
Den nya undersökningen som analyserar handläggningen av färdtjänst och riksfärdtjänst visar bland annat:
84 % är nöjda med handläggningen, från ansökan till beslut;
89 % är nöjda med bemötandet vid den senaste kontakten;
92 % upplever att de fått tillräckligt med information;
85 % av ansökningarna behandlas inom fyra veckor;
51 % av de tillfrågade upplever handläggningstiden som kort;
30 % av besluten går till omprövningar.
Här kan du ladda ner den fullständiga rapporten.
Lämna ett svar