Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretag och SL i Storstockholm får hård uppsträckning

Kristoffer Tamsons(M), trafikregionråd i Region Stockholm, ger bussföretag en kraftig uppsträckning. Foto: Ulo Maasing.

Sedan SL i Storstockholm på måndagen drog ner busstrafiken kraftigt med anledning av covid-19-pandemin har många vittnat om stor trängsel på bussarna i rusningstid. Resenärer har klagat på fullpackade bussar där resenärer tvingas stå tätt intill varandra även på motorvägsbussar. Vissa operatörer har talat om lördagstrafik med förstärkningar i rusningstid. Särskilt utsatt har trafiken mellan Stockholm och Nacka/Värmdö varit. Nu får aktuella bussföretag en rejäl uppsträckning av trafikregionrådet Kristoffer Tamsons(M).  Men Tamsons är också kritisk mot SL, Trafikförvaltningen. “Det duger inte att under dessa särskilda omständigheter som råder leverera en trafik med dessa brister”, skriver Tamsons i ett mycket bistert inlägg på sin facebooksida.

– Att som vissa operatörer köra vad de själva kallar för helg- eller lördagstrafik är inte acceptabelt. Inte heller att enskilda bussförare vittnar om att de är friska och kördugliga, men inte får köra buss.

– Det innebär att konsekvenserna av en hög sjukfrånvaro bland de många bussförare som nu behöver vara hemma riskerar att förvärras. De reduceringar som måste göras för att möta frånvaron blir större än de ska behöva vara. Detta på ett orimligt sätt givet ett allvarligt läge.

– Mot den bakgrunden har jag igår och nu senast på morgonen haft ett samtal med ansvariga på SL, som i sin tur ett flertal gånger har samlat bussoperatörerna”, skriver Tamsons.

Det budskap han levererar till de aktuella bussoperatörerna och SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm,  är, fortsätter Tamsons:

– Jag vill inte höra om några helgtidtidtabeller eller rastlösa bussförare. Kör allt ni kan, så mycket ni kan. Ta in timanställda, övertid och andra förare som kan ställa upp. Det är inte en rekommendation. Det är en order. Detta från den samlade politiken.

– Det innebär att fler bussar nu rullar i trafiken och jag har fått löfte om att de ska bli ännu fler. Detta särskilt där trängseln och behoven är som störst.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. SL levererade senaste året en VINST på 559 miljoner kronor, om jag minns rätt. Ansvarig är Kristoffer Tamsons (M). I stället för att hjälpa till ekonomiskt, som så många andra instanser, går Tamsons ut med “order” till inblandade företag. En patetisk åtgärd för att stärka hans egen auktoritet. Kollektivtrafik är till för att serva trafikanterna, inte för att gå med vinst!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)