Krisen i coronavirusets spår fördjupas nu alltmer. Sveriges Bussföretag varnar nu för att krisen kan leda till att bussföretag slås ut. Till Sveriges Bussföretag är det många medlemmar som hör av sig och vill ha råd och stöd. Det kan gälla både legala frågor men också möjlighet att prata med någon som kan lyssna, många av företagsledarna är i denna svåra situation pressade av sitt ansvar samtidigt som man vill värna resenärer och medarbetade.
– Turist- och beställningstrafik med buss var en av de näringar som först märkte av oron kring coronaviruset. Sedan vecka 6 har vi fått rapporter om att medlemsföretagen får avbokningar att de inte får några nya bokningar och att de blöder, mitt i det som brukar vara företagens högsäsong, perioden mellan februari och maj, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.
– Majoriteten av företagen inom turist- och beställningstrafiken är SME-företag. Vi har fått uppgifter om att flera av dem bara klarar att hålla sina företag igång 1-2 månader till om utvecklingen fortsätter som nu, sedan är konkurserna ett faktum. Därför behövs nu snabba kreditstöd, uppskov med skatteinbetalningar och andra åtgärder från regeringen.
– Dessutom har flera företag fått ta emot hot i olika former runt de resor och körningar man ändå genomför, vilket gör läget svårt för de företagsledare som ändå försöker värna resenärer, medarbetare och verksamhet i linje med myndigheternas rekommendationer. Dessutom har många av turistbussföretagen idag sedan länge bindande bokningar på hotell, evenemang och så vidare. Det är åtaganden som krävt bokning och betalning långt i förväg. Man har inga intäkter men samma utgifter, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
För den upphandlade busstrafiken, dvs den som körs åt våra regionala kollektivtrafikmyndigheter, har krisen blivit kännbar framförallt de sista veckorna. Anna Grönlund igen:
– Flera av kontrakten i den upphandlade kollektivtrafiken bygger på ersättningsmodeller där bussföretagen får betalt efter antal påstigande – när färre reser minskar intäkterna men trafiken ska ändå rulla enligt avtal. Om svenska skolor stängs uppkommer också frågor kring hur skoltrafik ska hanteras.
– Här är flera av de krav som Transportföretagen och Svenskt Näringsliv fört fram, såsom korttidsarbete, viktiga. Sveriges Bussföretag har dialog med företrädare för de regionala myndigheterna och kommunerna i frågan, och här kan det framöver behövas en ordentlig dialog kring hur följderna av denna kris kan hanteras så att kollektivtrafiken som varumärke inte tar stryk i människors ögon, säger Anna Grönlund.
Sveriges Bussföretag har också dagliga avstämningar med kris- och säkerhetsansvariga i ansvariga myndigheter, medlemsföretag och andra intresseorganisationer i syfte att ta tillvara gemensam kunskap och på bästa sätt stötta landets bussföretag.
Lämna ett svar