Danmark är ett bra exempel för den svenska regeringen att följa när det gäller att hjälpa och rädda bussföretagen. Det gäller både de företag som kör kollektivtrafik och de som kör turist- och expressbusstrafik. Det konstaterar Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag, som har analyserat den danska regeringens åtgärder med anledning av covid-19-pandemin.
Bakgrunden är att den danska regeringen agerade tidigt med att stänga gränser och införa restriktioner för sin befolkning med anledning av pandemin.
Följden blev stora och omedelbara nedgångar för det danska näringslivet, inte minst bussbranschen. Sveriges Bussföretag har i dialog med sin danska systerorganisation Dansk Persontransport fått besked om att i stort sett hela turist- och beställningstrafiken liksom expressbusstrafiken idag står helt still.
För den upphandlade trafiken på regional nivå ör trafiken idag reducerad till 50% i stora delar av landet.
Dansk Persontransport har i veckan nått en överenskommelse som i stora drag innebär att landets regionala kollektivtrafikmyndigheter fortsätter att betala ersättning till operatörerna enligt ingångna kontrakt. Om trafiken reduceras, så som har skett i nästan hela landet, ska enligt den nationella överenskommelsen full betalning erläggas, dock med avdrag för den ersättning trafikföretagen kan få genom de statliga krisåtgärderna samt avdrag för vissa rullkostnader.
Dansk Persontransport har därutöver påpekat att den del av sektorn som kommer behöva kraftigt stöd under lång tid är företagen som verkar inom turistbussnäringen, där det tar tid att bygga upp en reseverksamhet igen.
– Även om den danska regeringen initiala åtgärder var hårda har man sedan följt upp med omfattande stödpaket till sina drabbade företag. Här har den svenska regeringen ett gott exempel att ta efter. Den danska bussbranschen är genom de statliga krispaket och de överenskommelser man nått på branschnivå inte lämnad åt sitt öde.
– Särskilt intressant är också den nationella överenskommelse man nått på nationell nivå rörande den regionala kollektivtrafiken. Ett bra sätt att stärka och tydliggöra kollektivtrafikens varumärke som samhällsbärande i dessa svåra tider, kommenterar Anna Grönlund.
Även Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, har hänvisat till Danmark som gott exempel.
Den 20 mars skickade Transportföretagen en hemställan till den svenska regeringen med budskapet att den svenska regeringen behöver besluta om åtgärder som ger reda pengar in till svenska företag liknande det den danska regeringen tillsammans med övriga partier i Folketinget beslutade den 19 mars. De tre åtgärder som Transportföretagen vill se att regeringen vidtar är:
Den första åtgärden är ett direkt stöd till danska företag som tappat mer än 40 procent av sin omsättning för att täcka fasta kostnader. I Sverige har vi företag som tappat 100 procent av sin omsättning och sina intäkter, här behövs ett liknande kontantstöd som Danmark nu erbjuder.
Den andra åtgärden är ett direkt stöd till enskilda näringsidkare (”selvstændige og freelancere”) som tappat mer än 30 procent av sin omsättning. Den svenska regeringen har idag inga förslag på hur företagaren skall skyddas, fokus ligger på medarbetarna. Det duger inte, regeringen måste ta fram åtgärder för att skydda entreprenören.
Den tredje åtgärden innebär att extra medel kommer att tillföras den danska resegarantifonden för att kunna betala ut ersättning, i form av lån, till researrangörer som behövt betala ut ersättning till resenärer för inställda resor. Svenska researrangörer behöver samma bistånd för att ha någon möjlighet att ta sig igenom krisen.
Lämna ett svar