I spåren av covid-19-pandemin rasar nu resandet med kollektivtrafiken i Sverige. Det betyder också att biljettintäkterna, som täcker ungefär hälften av regionernas kostnader för kollektivtrafiken också minskar kraftigt. Skånetrafiken, exempelvis, rapporterar på onsdagen att antalet resor i stort sett har halverats på drygt två veckor.
Också andra regioner uppger liknande siffror. Länstrafiken Kronoberg talar om en reesandeminskning på cirka 40 procent, Dalatrafik om siffror i samma storleksordning som Skåne.
Skånetrafikens buss- och tågtrafik har påverkats av restriktioner och förändrade resmönster med anledning av covid-19, uppger Skånetrafiken. Resandet varierar mellan trafikslag och sträcka, men generellt har antalet resor i stort sett halverats på drygt två veckor.
Antalet tågresor över Öresundsbron har minskat med upp emot 60-70 procent sedan den danska regeringen begränsade trafiken till ett tåg i timmen. På andra sträckor i Skåne har antalet tågresor minskat med mellan 30 och 40 procent.
Det totala antalet bussresor i Skåne har minskat med omkring 50 procent.
Även Skånetrafikens Serviceresor ser en minskning av sina resor med anledning av covid-19.
Utöver ett minskat resande har sjukskrivningarna bland förare, ombord-personal och kontrollanter ökat kraftigt under de senaste veckorna.
I takt med ett minskat resande har även Skånetrafikens biljettförsäljning minskat. De senaste dagarna har Skånetrafikens försäljning legat omkring 60 procent under förra årets försäljning. Vilket innebär att Skånetrafiken ligger drygt 100 miljoner kronor under budget för årets första tre månader.
– Trots minskningen har vi omkring 225 000 resor varje dag med våra bussar och tåg. Alla som reser ska veta att Skånetrafikens tåg och bussar fortsätter att rulla – inte minst nu när många behöver oss som mest, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken
– Samtidigt är det svårt att motivera såväl samhällsekonomiskt som miljömässigt att fortsätta köra samtliga turer med hälften av kunderna.
För att möta ett minskat resande och hantera en ökad sjukfrånvaro ser Skånetrafiken över hur trafik-utbudet kan anpassas.
– Exakt hur upplägget kan komma att se ut är för tidigt att säga, men vi kommer alltid att prioritera arbetspendling, peak-trafik samt landsbygd med få andra resmöjligheter. Utöver det kommer vi att prioritera långa tåg för att undvika trängsel och stående ombord, säger Linus Eriksson.
I Storstockholm har resandet också i stort sett halverats, vilket kan kosta SL hundratals miljoner kronor i förlorade biljettintäkter, beroende på hur långvarig nergången blir. Till Dagens Nyheter säger dock trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) att han i nuläget inte vill spekulera i hur stora summor det kan handla om.
– Det är för tidigt att säga hur mycket, precis som vi inte kan spekulera i hur det påverkar skatteintäkter i kommuner framöver. Det finns väldigt många parametrar att ta in och titta på.
Svensk Kollektivtrafik skrev nyligen till regeringen och varnade för att regionerna inte kompenseras för de kraftiga intäktsbortfallen i kollektivtrafiken där resandet nu har minskat dramatiskt. Dessutom får inte operatörerna någon ersättning om de blir tvungna att permittera personal om trafiken dras ner på grund av de stora intäktsbortfallen. Det beror på att de är undantagna från de nya tillfälliga permitteringsregler som regeringen har beslutat.
Det är obegripligt att stödet för korttidsarbete inte omfattar även företag som finansieras av det offentliga, till exempel bussföretag som kör offentligt upphandlad kollektivtrafik och skolskjuts, säger Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag.
Lämna ett svar