Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svensk Kollektivtrafik: ”Dubbelt negativt med nya permitteringsregler”

Helena Leufstadius, vd, Svensk Kollektivtrafik: Nya regler för korttidspermitteringar slår dubbelt negativt mot kollektivtrafiken. Foto: Svensk Kollektivtrafik.

De tillfälliga regler för korttidspermittering som regeringen infört innebär en dubbel, negativ påverkan för regionerna. Det skriver branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik i ett brev till infrastruktur-departementet. Dels får regionerna som svarar för kollektivtrafiken ingen ersättning för det stora intäktsbortfall som är en följd av det nya coronaviruset och det minskade resandet, dels får de trafikföretag som kör kollektivtrafik på uppdrag av regionerna ingen ersättning om de tvingas att permittera medarbetare utan lön.

De operatörer som kör kollektivtrafiken på uppdrag av Svensk Kollektivtrafiks medlemmar är idag undantagna från de nya tillfälliga permitteringsregler som regeringen beslutat.Det innebär att enda sättet för dessa operatörer att markant sänka sina kostnader är att permittera personal utan lön enligt deras kollektivavtal.

Följden av den nuvarande situationen, skriver Svensk Kollektivtrafik till regeringen, blir att regionerna inte kompenseras för de kraftiga intäktsbortfallen i kollektivtrafiken där resandet nu har minskat dramatiskt. Men operatörerna får ingen ersättning om de blir tvungna att permittera personal om trafiken dras ner på grund av de stora intäktsbortfallen.

Därmed hamnar trafikföretag och regioner i en veritabel rävsax: Antingen måste regionerna fortsätta att betala trafikföretagen för utförd produktion, trots att resandet och biljettintäkterna har halverats. Det leder till mycket stora underskott i regionernas ekonomi, skriver Svensk Kollektivtrafik och fortsätter:

Alternativt måste trafikföretagen permittera förare och annan trafikpersonal utan lön.

– Det kan väl inte vara så regeringen tänkt kring en samhällsviktig funktion som kollektivtrafiken, frågar Svensk Kollektivtrafiks vd Helena Leufstadius i brevet till infrastrukturdepartementet.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)