Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportföretagen: Förläng giltigheten för YKB

Transportföretagen vill att giltigheten för YKB förlängs. Foto: Volvo Bussar.

Med anledning av coronakrisen vill Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, att giltighetstiden för YKB förlängs. Skyndsamma ändringar i YKB-reglerna, det vill säga reglerna om yrkeskompetensbevis, är nödvändiga för att såväl person- som godstransporter ska kunna fortsätta att fungera, anser Transportföretagen.

Reglerna om YKB kräver att yrkesförare fortlöpande genomgår fortbildning för att behålla rätten att utöva sitt yrke. Men i nuläget, med covid-19-pandemin, har dessa utbildningar pausats, begränsats eller helt ställts in.

Transportföretagen anser därför att regeringen måste ändra i regelverket förknippat med yrkeskompetensbevis genom att förlänga giltighetstiden för YKB till sommaren 2021 samt att tillåta distansutbildning kopplat till YKB. Transportföretagen uppskattar att cirka 10 000 yrkesförare inte kan eller har stora svårigheter att få sin nödvändig YKB-fortbildning i den rådande situationen.

– Ska vi klara av samhällets efterfrågan på många gånger helt livsviktiga transporter behöver YKB ses över skyndsamt. Sverige har sedan tidigare en förarbrist och i detta extraordinära läge där företagen vittnar om ökande sjukfrånvaro kan vi inte ha ett YKB-regelverk som hindrar förare från att köra.

– Samtidigt noterar vi att såväl Norge som Danmark nyligen har beslutat om regelförändringar som speglar våra förslag om att kunna förlänga giltighetstiden och genom distansutbildningar, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning Transportföretagen.

– Vi har en god dialog med regeringen och YKB är en av de frågor vi för fram som nödvändig och brådskande åtgärd för transportsektorn och hela samhället, säger Caj Luoma.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)