Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretag hotas med vite trots coronakris

Länstrafiken i Västerbotten skriver till bussföretagen att sjukdom bland förare inte är force majeure, trots covid-19-pandemin. Foto: Ulo Maasing.

Bussföretag i Västerbotten riskerar höga viten om de ställer in bussturer på grund av sjukdom trots den rådande covid-19-pandemin. I ett mail som Länstrafiken i Västerbotten skickade till bussföretagen under måndagen skriver länstrafikens vd Harriet Söder att “Förarbrist på grund av sjukdom är inte att betrakta som force majeure. Det innebär att enligt avtal ska varje inställd tur medföra vite”, rapporterar Västerbottens-Kuriren.

I mailet skriver Harriet Söder också att om länstrafiken ordnar med ersättningstrafik hamnar kostnaden hos det bussföretag som ställt in turen.

För att minska smittspridningen i samhället uppmanar Folkhälsomyndigheten alla som har symptom på sjukdom, även en vanlig förkylning, att stanna hemma och inte gå till arbetet. Sjukfrånvaron i kollektivtrafiken har också ökat kraftigt på flera håll i landet.

Enligt Västerbottens-Kuriren kan vitet för en inställd tur vara så högt som 10 000 kronor. Men vitesbeloppen kan snabbt rusa i höjden eftersom en buss normalt kör ett antal turer per dag.

– Med den här tillämpningen kommer bolag att gå i konkurs inom ett par veckor. När hela Sverige ska mobilisera och hjälpas åt sätter sig länstrafiken ner och dikterar ett brev där de hotar om vite, det är så okänsligt att det finns inte, säger en bussföretagare som Västerbottens-Kuriren talat med.

Länstrafikens vd Harriet Söder hänvisar till att man följer information från Svensk Kollektivtrafik om hur organisationens medlemmar ska tolka trafikavtalen i nuläget med Covid-19-pandemin.

Till Västerbottens-Kuriren säger Harriet Söder att det inte är säkert att viten kommer att dömas ut i samma utsträckning som normalt.

– Det kommer bli en jättehärva som vi måste reda ut tillsammans med våra trafikföretag. Vi sitter i ett trafikavtal som gäller, det avtalet är grunder för vår verksamhet. I dagsläget kan bussföretagen inte göra annat än att följa avtalet och det gör de i stor utsträckning, säger Söder till tidningen.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)