Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storsatsning på bränslecellsbussar

Utsläppsfri offensiv. Nordirländksa Wrightbus räknar med att till 2024 introducera 3 000 bränslecellsbussar i brittiska städer. Idag har man beställningar från London och Aberdeen. Foto: Wrightbus.

Den nordirländska busstillverkaren Wrightbus planerar en storsatsning på bränslecellsbussar de närmaste åren. Företaget räknar med att 3 000 vätgasdrivna bussar år 2024 kommer att vara i trafik i brittiska städer, vilket motsvarar ungefär tio procent av stadsbussflottan i Storbritannien, skriver den brittiska facktidningen Passenger Transport. Wrightbus har en stark ställning på bussmarknaden i Storbritannien, Irland och på flera stora asiatiska marknader, bland dem Hongkong och Singapore.

Planerna avslöjades i helgen av Wrightbus´ ägare Jo Bamford, skriver Passenger Transport. Bamford menar att satsningen på bränslecellsbussar kan bli ett värdefullt bidrag till att få igång den brittiska ekonomin igen efter coronakrisen.

Wrightbus uppger att man i samarbete med lokala myndigheter skissar på att introducera en flotta av bränslecellsbussar i städer som Aberdeen, London, Birmingham, Liverpool, Manchester, Brighton, Glasgow, Edinburgh och Belfast.

Jo Bamford förvärvade förra året Wrightbus som hade råkat i ekonomiska svårigheter. Sedan tidigare är han vd för Ryse, ett företag som producerar vätgas med hjälp av grön energi och som ser bränslecellsbussar som en av sina viktigaste framtidsmarknader. Bamford ser också ett genombrott för bränslecellsbussar som starten på en övergång till bränsleceller även för andra nyttofordon som lastbilar, men också för tåg och fartyg.

När det gäller bussarna betonar Bamford att den vätgas som används kommer att vara 100-procentigt grön. Ryse bygger just nu en anläggning för produktion av vätgas i Storbritannien. Anläggningen kommer att drivas med vindenergi och använda elektrolys för att framställa vätgas från vatten. Enligt Passenger Transport planerar Bamford att bygga ytterligare fyra produktionsanläggningar för vätgas för att försörja de 3 000 bussarna med drivmedel.

20 av Wrightbus´ bränslecellsdrivna dubbeldäckare ska i år sättas i trafik i London där sedan flera år bränslecellsdrivna enplansbussar rullar. Även Aberdeen har beställt bränslecellsdrivna bussar från Wrightbus.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)