Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fler bränslecellsbussar från Solaris

Transdevs holländska dotterbolag Connexxion beställer bränslecellsbussar från Solaris. Foto: Solaris.

Den polska busstillverkaren Solaris, som också finns på den svenska marknaden, har fortsatta framgångar med sina bränslecellsbussar. Ett av den internationella transportjätten Transdevs dotterbolag i Holland, Connexxion, har nu beställt 20 Solaris Urbino 12 hydrogen till sin trafik i södra Holland. Bussarna delfinansieras av EU inom ramen för två EU-projekt för bränslecellsbussar, JIVE och JIVE2.

Bussarna drivs med vätgas, och det enda utsläpp de orsakar är vattenånga. Enligt planerna ska de sättas i trafik från slutet av nästa år.

Som vi tidigare rapporterat (klicka här) har de tyska städerna Köln och Wuppertal nyligen beställt femton respektive tio bussar av samma modell från Solaris. I fjol beställde den italienska staden Bolzano tolv bussar av samma modell. Solaris´ bränslecellsbuss visades för en bredare publik för första gången på den stora UITP-mässan i Stockholm i somras.

Solaris bränslecellsbuss Urbino 12 hydrogen har en bränslecell på 60 kW och ett batteri på 30 kWh som kan laddas med energiåtervinning via bränslecellen. Drivaxeln har två integrerade elmotorer på vardera 125 kW. Enligt Solaris är räckvidden upp till 350 kilometer. De fem vätgastankarna har en sammanlagd kapacitet på 37,5 kilo. Tankarna är placerade på busstaket, över framaxeln.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)