Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

25 bränslecellsbussar från Solaris (uppdaterad version)

Solaris har fått sin andra order på bränslecellsbussar, denna gång från KVK i Köln. I slutet av 2021 kommer trafikföretaget att ha 52 bränslecellsbussar från Solaris och Van Hool i trafik. I en samordnad upphandling har även Wuoopertal beställ tio bränslecellsbussar från Solaris.  Foto: KVK.

Antalet bränslecellsbussar i Europas städer ökar. Busstillverkaren Solaris har nu fått en beställning på femton bränslecellsbussar från lokaltrafiken i Kölnområdet i Tyskland, RVK, som därmed får Europas största flotta bränslecellsbussar. Dessutom har lokaltrafiken i Wuppertal (WSW Mobil) beställt tio bränslecellsbussar från Solaris. Solaris´ bränslecellsbuss visades för en bredare publik för första gången på den stora UITP-mässan i Stockholm i somras.

RVK (Regionalverkehr Köln) har redan bränslecellsbussar från Van Hool i trafik. När leveranserna från Solaris är klara i slutet av nästa år kommer KVK att ha totalt 52 bränslecellsbussar.

Även de nya Solarisbussarna förvärvas av RVK inom ramen för ett EU-projekt för lansering av bränslecellsbussar i en rad europeiska städer, JIVE 2. Tre företag deltog i upphandlingen av bussarna och KVK bedömde att Solaris kom med det bästa anbudet. RVK gjorde upphandlingen i samarbete med staden Wuppertal. Det gjorde enligt KVK det möjligt att klara det högsta pris som satts upp för bussar inom EU-projektet, 625 000 euro per buss (cirka 6,5 miljoner SEK).

Solaris bränslecellsbuss Urbino 12 hydrogen har en bränslecell på 60 kW och ett batteri på 30 kWh som kan laddas med energiåtervinning via bränslecellen. Drivaxeln har två integrerade elmotorer på vardera 125 kW. Enligt Solaris är räckvidden upp till 350 kilometer. De fem vätgastankarna har en sammanlagd kapacitet på 37,5 kilo. Tankarna är placerade på busstaket, över framaxeln.

Ordern från KVK och WSW Mobil är den andra på Solaris Urbino hydrogen. I fjol beställde italienska Bolzano tolv bussar av samma modell.

Inom ramen för JIVE 2 kunde den skotska staden Aberdeen nyligen också förvärva femton bränslecellsdrivna dubbeldäckare från nordirländska Wrightbus.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)