Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Företag får stöd till omsättningstapp

Regeringen och samarbetspartierna presenterade på torsdagen ett omställningsstöd till företag som har tappat omsättning på grund av covid-19-pandemin.

Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna presenterade idag ett omställningsstöd på sammanlagt 39 miljarder kronor. Stödet ska kompensera för tappad omsättning hos företagen på grund av covid-19-pandemin. Stödet gäller under två månader, utgår till företag med en omsättning på minst 250 000 kronor/år och som har förlorat minst 30 procent av sin omsättning. Finansminister Magdalena Andersson(S) betonade att det inte handlar om ett omsättningsstöd utan ett omställningsstöd.

– Om krisen blir långvarig måste företagen vara beredda att börja ställa om sin verksamhet, förklarade finansministern.

Enligt ett pressmeddelande från januaripartierna är syftet att stödet ska göra det möjligt för företag att överbrygga den akuta krisen och samtidigt underlätta för företag att ställa om och anpassa sin verksamhet. Det kan till exempel vara restauranger som behöver sälja en större del av maten som hämtmat, eller taxiverksamhet som kan ställa om till leveranser. Det kan också röra sig om större tillverkningsföretag som ställer om till produktion av exempelvis sjukvårdsmaterial.

Storleken på stödet kommer att bero på hur stort bortfall av omsättningen ett företag har haft och variera mellan 22,5 och 75 procent av företagets fasta kostnader exklusive lönekostnader för mars och april 2020.

För att ta del av stödet krävs att företaget har haft en omsättning på minst 250 000 kronor under det senaste räkenskapsåret och ett omsättningstapp på minst 30 procent. Omsättningstappet beräknas på mars och april 2020 jämfört med samma månader förra året. Ju större omsättningstapp, desto större stöd.

– Det handlar om uppskattningsvis 180 000 företag som kan komma ifråga för stödet, uppgav Liberalernas ekonomisk-politiske talesperson Mats Persson på en presskonferens på torsdagsförmiddagen.

Stödet ska kunna beviljas företag och organisationer som har F-skatt och betalas ut genom Skatteverket. Stödet kommer inte betalas ut till företag med hemvist i skatteparadis. Maxbeloppet föreslås vara 150 miljoner kronor per företag.

Finansmarknadsminister Per Bolund(MP) presenterade några exempel på hur stödet kommer att fungera. Ett företag med fasta kostnader på 500 000 kronor som tappat 90 procent av omsättningen får stöd med 337 500 kronor medan det får 57 500 om det har tappat 50 procent av sin omsättning.

Om företaget har två miljoner i fasta kostnader och har förlorat 50 procent av omsättningen uppgår stödet till 750 000 kronor och så vidare.

Utbetalningarna kommer att ske via Skatteverket som har rätt att kräva tillbaka pengarna om företag tagit del av stödet på felaktiga grunder.
– Den som lämnar osanna uppgifter kan dömas för osann försäkran till böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet grovt kan man dömas till två års fängelse, sa Per Bolund på presskonferensen.

Stockholms handelskammare karakteriserade snabbt stödet som ”relativt svagt i relation till behoven”.

– Tillsammans med tidigare åtgärder är det en bra början för att hantera skador som redan skett och bromsa den akuta situationen. Företagen har vunnit viss tidsrespit, men fortsätter krisen så kommer det krävas mer, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare menar att det stödet ska ses i relation till att intäkter enbart från turismexporten riskerar att sjunka med 36 miljarder kronor mellan 15 mars och 20 juni.

– Vissa branscher, exempelvis besöksnäringen, har drabbats våldsamt hårt och tappat extremt stora delar av sina intäkter vilket gör att man i dag dras med stora underskott. Därför kan den här insatsen underlätta hanteringen av skadorna som redan skett, säger Stefan Westerberg.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)