Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportföretagen: Välkommet men otillräckligt stöd

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen: Välkommet men otillräckligt och senkommet stöd. Foto: Transportföretagen.

Det stöd till företagen som regeringen presenterade på torsdagsförmiddagen är välkommet men räcker inte, kommenterar Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår. ”Stödet är välkommet men det kommer inte att räcka och dessutom är tidsperioden på två månader alldeles för kort. Tyvärr kommer det även så pass sent att vi redan sett varsel och konkurser som kanske inte hade behövt ske”, kommenterar Transportföretagen.

– Transportsektorn är samhällsviktig och därför är alla stödinsatser välkomna. Dagens besked om kontantstöd har vi arbetat för sedan coronakrisens början. Det är positivt att det sker nu men tyvärr är det redan för sent för många eftersom varsel och konkurser redan är ett faktum. Dessutom är stödet för litet”, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.

– En grov bedömning som vi låtit göra är att ett system i Sverige liknande det i Danmark skulle uppgå till 100 miljarder kronor räknat på tre månader medan dagens besked omfattar 39 miljarder på två månader. Kostnaden för ett kontantstöd på fyra månader, vilket vi förordar, blir givetvis högre.

– Om Sverige vill ha fungerande och konkurrenskraftiga transporter när samhället ska starta upp krävs det mera kraftfulla åtgärder under en längre period, säger Marcus Dahlsten.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

– Det är välkommet att regeringen ger direkt stöd till hårt drabbade företag, inte minst inom persontransportsektorn och besöksnäringen som drabbats hårt i spåren av coronakrisen. Vi i det samlade näringslivet har länge pekat på att den svenska regeringen behöver införa en stödmodell som liknar den i vårt grannland Danmark och vi välkomnar att regeringen har lyssnat på oss, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Hon fortsätter:

– Att man väljer att bara ge stöd för minskad omsättning i mars och april 2020 är dock ett problem, krisen är inte över nu på Valborg för drabbade företag och regioner. Jag vet inte om ett enda svenskt turistbussföretag som har sina resor i gång från 1 maj exempelvis.

– Att stödpengarna ska vara tillgängliga senast 1 juli kan också bli ett problem – många bussföretag står idag på konkursens rand och måste ha pengar in på kontot nu. Hanteringen måste gå snabbt nu eftersom regeringen väntat länge med insatsen. Men nu ska vi studera förslaget i detalj och vi ser fram fram mot en fortsatt konstruktiv dialog med regeringen och samarbetspartierna för att också kunna korrigera eventuella detaljer i förslag framöver om det visar sig att det slår fel i något avseende.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)