Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Grimslövsbuss nekas köra i Östergötland

Grimslövsbuss vann Östgötatrafikens stora upphandling av bland annat region- och expressbusstrafik i Östergötland. Nu har Förvaltningsrätten i Linköping underkänt upphandlingen och kräver att utvärderingen av anbuden görs om utan att Grimslövsbuss´ anbud får värderas. Foto: Ulo Maasing.

Den stora trafikupphandling som Östgötatrafiken genomförde tidigare i år gick inte rätt till utan måste rättas. Vid upphandlingen, som avgjordes i slutet av januari vann Grimslövsbuss båda anbudspaketen om totalt cirka 90 bussar. Upphandlingen gällde express- och regionbusstrafiken i Östergötland samt delar av landsbygdstrafiken i fyra kommuner. Upphandlingen överklagades av Transdev och Nobina som nu får rätt av Förvaltningsrätten i Linköping.

Domstolen har bedömt att Grimslövsbuss inte uppfyller det krav på erfarenhet i form av referensuppdrag som ställts i upphandlingen. I ett pressmeddelande skriver Förvaltningsrätten:

“Då Östgötatrafiken har valt att tilldela de två busstrafikuppdragen till Grimslövsbuss AB trots konstaterad brist anser förvaltningsrätten att Östgötatrafiken överträtt aktuella upphandlingsregler och att Transdev Sverige AB och Nobina Sverige AB riskerat att drabbats negativt av detta. Förvaltningsrätten har därför bestämt att upphandlingarna ska rättas på så sätt att Östgötatrafiken ska göra en ny anbudsprövning där Grimslövsbuss AB inte ingår.”

Upphandlingen gällde trafik under åren 2021 – 2032 med ett avtalsvärde på drygt 2,1 miljarder kronor. Sammanlagt åtta trafikföretag lämnade in anbud på de båda trafikpaketen.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Tycker det mer ser ut som om östgötatrafiken har satt ihop anbudsunderlaget lite tokigt. Referens uppdrag? Då har man skapat en upphandling som direkt utesluter en hel del bussbolag från att kunna vara med att expandera sin rörelse. Ett bolag som kört buss i så många år med kollektiv, skolbuss och beställningstrafik borde väl räcka som erfarenhet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)