Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Längre och snabbare på el för Volvos nya hybridbussar

Volvo introducerar en ny generation hybridbussar som kan köra längre och snabbare på el. Bild: Volvo Bussar.

Den nya generationen av hybridbussar från Volvo, S-Charge, kan köra på el både snabbare och längre sträckor än tidigare hybridbussar från Volvo. Därmed kan de köra emissionsfritt och tyst även i stora nollutsläppszoner och andra känsliga områden, framhåller Volvo. “S-Charge” står för self-charging, det vill säga självladdande.

Volvos nya S-chargemodeller kan köra på el i hastigheter upp till 50 kilometer i timmen, jämfört med 20 kilometer i timmen för den tidigare generationen. Beroende på klimat och topografi kan den nya generationens hybridbussar köra på el upp till en kilometer i taget. Även bussarnas uppkoppling har utvecklats, likaså Volvos system för geofencing, alltså digitala staket.

Volvo har döpt systemet till Volvo Zone Management och med hjälp av det kan operatören bland annat programmera bussen så att den automatiskt slår över till eldrift i vissa områden, likaså att hastigheten begränsas utan att föraren behöver agera. Det går också att förutbestämma zoner för att bussen ska ladda sina batterier för att säkra att den kan köra emissionsfritt i kommande nollutsläppszoner.

– Vi ökar nu möjligheten för våra kunder att dra nytta av eldrift, samtidigt som man har kvar den stora flexibilitet som hybridbussar erbjuder. De nya S-Chargemodellerna kan användas på alla linjer eftersom det inte krävs någon laddinfrastruktur. Det gör det möjligt för våra kunder att snabbt sätta bussarna i trafik och få en effektiv drift, säger Volvo Bussars vd Håkan Agnevall.

Volvo framhåller också att de nya S-Chargebussarna kan köras tyst och utsläppsfritt på el redan innan bussen anländer till hållplatsen, liksom på hållplatsen och när bussen lämnar denna. Det gör det möjligt att skapa busshållplatser och zoner där bussarna kan köra tyst och utsläppsfritt.

– De nya S-Chargemodellerna tillhör Volvos renaste bussar och minskar utsläppen av koldioxid med upp till 40 procent, jämfört med dieselbussar. Bussarna kan även köras på biodrivmedel, vilket minskar utsläppen av koldioxid ytterligare, säger Håkan Agnevall.

Volvos modellfamilj S-Charge omfattar dels tolvmetersbussen Volvo 7900 S-Charge, ledbussen Volvo 7900 S-Charge Articulated samt som chassi Volvo B5L S-Charge som kan användas för karossering både som enplansbuss och som dubbeldäckare. Den sistnämnda modellen är högintressant bland annat för den brittiska marknaden.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)