Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Punktligare i SL-trafiken när resandet dyker

I kölvattnet av coronapandemin blir kollektivtrafiken i Storstockholm punktligare. Foto: Ulo Maasing.

Punktligheten i busstrafiken i Storstockholm har ökat i år. I mars var punktligheten 1,5 procentenheter högre än i februari och bussarnas punktlighet då var 92,7 procent. Den ökade punktligheten är att betrakta som ett styrkebevis enligt trafikregionrådet i Region Stockholm, Kristoffer Tamsons (M). SL redovisar dock inte hur mycket coronapandemin och det starkt minskade resandet både i SL-trafiken och bilresandet har bidragit till den ökade punktligheten.

– Hög punktlighet är ett styrkebevis som visar att kollektivtrafiken levererar i en svår tid. Det är viktigt då kollektivtrafiken är en grundläggande samhällsviktig funktion som behövs nu mer än någonsin tidigare, säger Kristoffer Tamsons.

I slutet av mars hade dock SL-trafiken redan tappat omkring 60 procent av sina resenärer, vilket kortade hållplatstider och risken för trafikstörningar avsevärt. I mitten av mars stängde också SL framdörrarna på bussarna, vilket i praktiken påskyndade på- och avstigning för resenärerna eftersom de kunde använda alla andra dörrar för påstigning, istället för att behöva passera förbi kortläsarna som på SL-bussarna endast finns vid framdörrarna.

Därtill har coronapandemin gjort att biltrafiken i Storstockholm minskat kraftigt och därmed också framkomlighetsproblemen för bussarna.

Enligt ett pressmeddelande från moderterna i Region Stockholm höll SL-trafiken särskilt hög punktlighet under mars månad och har fortsatt att visa goda exempel hittills i april.

Tunnelbanan hade i mars en punktlighet på 99,2 procent och pendeltågen en punktlighet på 96,5 procent. För lokalbanorna varierade punktligheten under mars från 95,7 på Tvärbanan till 99,4 procent på Nockebybanan.

Återstår att se hur coronapandemin bidrar till förbättrad punktlighet i SL-trafiken även under april.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Äntligen har SL:s logik för stombussarna fungerat. Färre passagerare och färre hållplatser ger snabbare trafik. Idealet måste då bli: Noll passagerare pch noll hållplatser.
    Skämt åsido: Kristoffer Tamssons (M) vänder på begreppen när han säger att “kollektivtrafiken levererar i en svår tid”. Det betyder egentligen att “Covid19-stuationen visar att kollektivtrafiken är underdimensionerad i vanliga fall”. Trots att SL bidrar med ca 550 miljoner per år till Regionens kassa.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)