Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussbranschen och krisen, nu och senare

Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

”För turistbussarna och expressbussarna är läget katastrofalt, företagen står i dagsläget i stort sett helt utan intäkter. 95 till 100 procent av all verksamhet är borta. ” Det säger Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund i en intervju på Transportföretagens hemsida. Där konstaterar hon också att även den del av bussbranschen som kör kollektivtrafik möter stora utmaningar.

Samtidigt lyfter hon fram SL och Trafikförvaltningen i Region Stockholm som ett gott exempel när det gäller att hantera avtalen under extrema omständigheter.

– De har varit ett föredöme i syfte att upprätthålla överenskommelsen om att fortsätta köra. Man har inte gjort några större inskränkningar i ersättningsnivåer och man hanterar problem som inställda turer och förare som blir sjuka på ett pragmatiskt sätt.

Anna Grönlund blickar också framåt mot tiden efter krisen.

– Hur branschen då kommer att se ut är en annan fråga. Inte förrän nästa år kommer vi att vara uppe i normalläge. Vi har redan haft de första konkurserna och jag tror att vi kommer att få se fler konkurser snart. Men branschen präglas av en tor uppfinningsrikedom och en vilja att leverera till de resenärer som finns idag och i framtiden. Jag blir själv nästan förvånad över att många i den här situationen är så positiva som de ändå är, säger Anna Grönlund som också presenterar en katalog av åtgärder som bussföretagen vill se:

Korttidspermitteringarna till 100 procent;
Ekonomiskt stöd för att täcka fasta kostnader;
En översyn av paketreselagstiftningen, där staten går in och tar över ansvaret för återbetalningar;
Säkerställa att bolagen får del av stödet till regionerna;
Överenskommelser inom ramen för Kollektivtrafikens avtalskommitté kring hur landets regionala kollektivtrafikmyndigheter ska hantera frågor rörande den upphandlade trafikens avtal;
Stöd till bussföretagen vid avställning av bussar;
Möjlighet till förlängd giltighet för YKB (yrkeskompetensbevis för yrkesförare) samt möjlighet för distansundervisning för YKB.

Klicka här för att läsa hela intervjun med Anna Grönlund på Transportföretagens webplats.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)